[Talk-dk] kommunegrænser og fysiske objekter

Rasmus Vendelboe r.vendelboe+osm at gmail.com
Søn Jun 17 21:18:45 BST 2012

Hej Joris,

De eneste gældende kommunegrænser (den matrikulære og topografiske) er dem
KMS arbejder med. Jævnfør Kurt Tofts (fra KMS) indlæg på mailingslisten i
december måned tager "den topografiske version hensyn til disse naturlige
flytninger og tilpasses jævnligt (mindst hvert 3'die år) de faktiske
forhold i naturen". Vi (Polderrunner, Rasher & jeg) har forsøgt at tegne en
topografisk udgave i OSM defineret ud fra geografiske objekter i naturen,
dog samtidigt holdt op imod antagelsen, at de OSAK-data vi ligger inde med
er korrekte.

Spørgsmålet "men følger grænsen i virkeligheden åen?" er ikke helt nemt at
svare på. Jeg har for det meste vurderet ift. Fugro ortofotoerne og
OSAK-adressedataen,
hvor flere kommuner har placeret addressenoder i engområder og hedeområder
ret tæt på åforløb (også ganske tit på den "forkerte" side). Det kan
selvfølgelig være misalignede billeder jeg har kigget på, men min intuition
siger mig, at man skal være meget påpasselig med at tage hovedet under
armen og så tegne langs alle åforløb man kan se. Derudover synes jeg, at
kvalitetsgevinsten ift. kompleksiten ved at gøre det er til at overse
(flere af relationerne er allerede meget tunge).

Jeg er enig med rashers kommentar på wikiartiklen.

Med venlig hilsen
Rasmus Vendelboe
(rasmusv)