[Talk-dk] Så er Google Maps Maker live i Danmark

Martin List-Petersen martin at list-petersen.dk
Tir Jun 19 12:00:52 BST 2012

On 19/06/12 11:44, Uffe Kousgaard wrote:
> Bare du forstår, at gennemsnitsbrugeren ikke finder frem til den side.....
>
> OSM er ret nørdet, hvor det er nået til lige nu. Kan selvfølgelig ændre sig med
> tiden.

Selvfølgeligt.

Nu er meningen jo også mere, at OSM skal bruges til at basere services
på, som at andre laver nav-systemer og for eksempel også print kort
etc., hvor OSM koncentrerer sig omkring selve kort data etc. Det er en
ressource, ikke en portal. Ting som man af copyright grunde ikke må
bruge Google til som tredjemand, medmindre man betaler.

Når man så sammenligner med Google, så er de helt klar en portal, der
leverer alt i et, som en pakke.

De er to komplett forskellige ting. Og Googles største problem er, at de
stadig hænger på gamle Navteq data i en hel del af lande som har
massevis af fejl. Det er jo også grunden til, at de vil have folk til at
hjælpe dem.

Det som jeg bare hentydede til i forhold til Googles vs. OSM er, at man
f.eks. ikke bare kan gå hen og sige, at Googles routing er bedre end
OSM. Der findes mere end en applikation til routing på OSM og data i OSM
er for det meste mere korrekte. Med den rigtige applikation virker det
også bedre end Googles nav.

De to kan ikke og burde ikke sammenlignes på nogen måde når man kigger
på, hvad de vil opnå.

/M