[Talk-dk] NV Fyn oversået med skov (og lidt om juletræer)

Daniel Trads danieltrads at gmail.com
Man Mar 12 20:03:42 GMT 2012

Hej Leif og velkommen på listen.

Ja det kunne godt være sagt på en lidt pænere måde. Det er nok lidt panik
over at der har været noget lignende på Fyn før:
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-dk/2011-July/001646.html

Og ja en begyndervejledning ville være en god ide, men ellers må man jo
starte i det små. Jeg startede selv med lidt stier i den lokale skov, som
jeg af et par omgange med GPS, Fugro og Bing efterhånden fik ret godt på
plads. Det var en god intro til OSM, og jeg holdte ellers nallerne i ro
indtil jeg følte mig sikker på "de store ting". Senere kom så veje, tracks,
motorveje, relationerer og hvad ved jeg.

Skulle jeg komme med noget til begynder-wiki'en ville det være:

1. Find et lokalområde som du kender særdeles godt. (Hvorfor er fx
sniger-stien mellem de to veje nord for købmanden ikke med og den slags).
2. Map med GPS og/eller telefon. På denne måde kan du være heldig at have
op til 4 kilder til samme område - GPS1, GPS2, Fugro og Bing. Dette giver
et ret godt indtryk af usikkerhederne. I Fredericia er Fugro typisk mellem
3 og 10 meter ved siden af. Det kan godt give nogle sjove changes når nogen
tegner efter Fugro og andre tegner efter Bing. ;)
3. Udvid dit område efterhånden som du løber tør for ting du kan tracke.

Nu kan jeg se at du også snart har 1 års jubilæum på OSM, så fortsæt det
gode arbejde. Med den mængde changesets du laver, så vil der jo nok være en
enkelt svipser i ny og næ. Sådan er det, og det kan der være nogen der
bliver lidt sure over. Når du endda så er flink at rette/forbedre data
stort set med det samme, så kan man jo ikke forlange mere.

--
Daniel