[Talk-dk] NV Fyn oversået med skov (og lidt om juletræer)

Kristian Krægpøth k.kragpoth at gmail.com
Ons Mar 14 15:06:55 GMT 2012

Lige for at melde at det er mig, der er Krægpøth, og mig, der har formastet
mig til at tegne skove i det nordvestlige Fyn efter Fugrobilledet. Nogle af
skovene har vist sig ikke at være skove, men nogle andre træer –
frugtplantager. En fejltolkning af Fugro-billedet.

Min interesse i at tegne kort har hidtil været, at det ville være en rigtig
god idé med et kort som gratis kunne udprintes for det tilfælde, at man
skulle ud at vandre eller cykle i terrænet. Det er rasende dyrt at købe
kort i målestok 1:50.000, hvis man skal ud at vandre. Nogle steder skal man
endda have kort på 1:25.000 for at vandre. Der skal mange kort til for at
dække en vandretur på 100 km.

Derfor ville det være en rigtig god idé med et kort, hvor selvfølgelig alle
stier, mark-, skovveje og andre veje var indtegnet. Ikke nødvendigvis så
præcist at man kan bruge dem som baggrund for byggeprojekter eller som kort
i forbindelse med orienteringsløb – blot så man kan orientere sig i
landskabet.

Men derudover er det nødvendigt med skove og søer inklusive alle de småsøer
(damme), som ligger inde på markerne og i skovene. Og alle fritliggende
bygninger, specielt markante bygninger som kirker, vindmøller og store
landejendomme.

Da jeg startede med at tegne kort på Fyn, kunne jeg se, at langt den
største del af Fyn på OSM-kortet kun bestod af veje. Derfor har jeg tegnet
alt det af ovenstående objekter, som jeg kunne se af Fugro.

I den forbindelse er der garanteret sket mange mistolkninger af
Fugrobilledet. Fx vil mange af de småskove, som jeg har tegnet liggende på
åben mark, sikkert vise sig at være en dam med træer omkring. Men jeg
prøver at sætte mig ind i situationen, når jeg er på tur, og jeg bruger
kortet. Som regel vil jeg se træerne ude på marken frem for dammen mellem
dem, så i forbindelse min navigation på vandreturen er skaden ved at tegne
en smule skov i stedet for en dam til at overse. Værre ville det være, hvis
der ikke var tegnet hverken skov eller dam. Så ville jeg begynde at være i
tvivl, om jeg var på det rette sted på kortet, når jeg var ude i terrænet.

Så i dette tilfælde hellere tegne en fejl end slet ikke tegne!

Det samme kan siges om de skove, som viser sig at være frugtplantager.

Som ”sofamapper” (men også GPS-mapper når det er belejligt og nødvendigt)
er jeg slet ikke enig i, at man skal holde sig til sit eget lokalområde.
Hvis man skulle det, ville kortet først blive landsdækkende og anvendeligt
som udprintet cykel- vandrekort om mange år, måske aldrig – i hvert fald så
mange år frem i tiden, at de først noterede data for en stor dels
vedkommende ville være forældede.

Jeg tror derimod, at det vil være en stor fordel at få lavet et
landsdækkende kort med alt det, som kan ses på Fugro så hurtigt som muligt.
Med alle de fejl og mistolkninger, som det eventuelt giver anledning til.
Og så kan man slukke for Fugro og overlade yderligere detaljering og
korrektion til lokalkendte og GPS-mappere.

Venlig hilsen

Kristian Krægpøth

PS

Det vil være helt fint med en introguide til korttegning på OSM. Den skal
være helt uden under- og indforståede begreber og forkortelser. Og med
beskrivelse af de *almindeligt anerkendte* spilleregler for redigering af
kortet – hvis der ellers findes sådanne.