[Talk-dk] erfaringer med tile servere?

Ole Laursen olau at hardworking.dk
Tir Mar 20 15:16:33 GMT 2012

20. mar. 2012 13.31 skrev Emil Tin <ZF0F at tmf.kk.dk>:
> nej det er klart at det ville være anderledes, men det kunne nu alligevel være interessant at høre lidt om, også for at kunne se det i forhold til det server setup'et.

Evt. kan du regne dig frem den anden vej rundt. Hvis du f.eks.
installerer Firebug i Firefox, aktiverer den og kigger på
Net-fanebladet, kan du se hvor meget data browseren suger ned og så
gange op.

Jeg prøvede lige, og det ser ud til at afhænge noget af hvor meget
krimskrams der er på hver tile, men mellem 5-20 kB per tile for et
zoomniveau hvor man kan se hele Aalborg (hvis jeg zoomer mere ind,
fylder de mindre), og så måske 8 tiles for et enkelt skærmbillede. Så
måske 100 kB per skærmbillede, og 1 MB per besøg hvis man panner lidt
rundt og zoomer ind og ud?

Man kan købe en virtuel server i Tyskland med en TB trafik per måned for 8€:

http://www.hetzner.de/en/hosting/produktmatrix_vserver/vserver-produktmatrix

Det ville give dig mulighed for at servicere måske 1.000.000 besøg om
måneden. Det lyder som en del. :)

Ole