[Talk-dk] erfaringer med tile servere?

Morten Kjeldgaard mok at bioxray.dk
Ons Mar 21 18:50:13 GMT 2012

Jais skrev:

> Simon Poole skrev på dev listen [1] at det var en god ide at køre
> vacuum mindst en gang om ugen pga. den måde osm2pgsql opdaterer på.
> Jeg mener at auto vacuum er slået som default i 9.1, det kan være en
> af årsagerne til at det nu går hurtigere og det passer også meget
> godt med at det går bedre lige efter re-import. Jeg ved ikke om du
> så risikerer at den kører vacuum for ofte (f.eks. samtidigt med
> import) - måske kan du få bedre performance ved slå auto vacuum fra
> og så f.eks. kun køre den en gang i døgnet.
>
> [1] http://lists.openstreetmap.org/pipermail/dev/2012-March/
> [...]

Tak for ideen! Jeg har afprøvet det i dag, jeg slog autovacuum fra,
genstartede serveren og kørte en full vacuum, det tog omkring en time.
Jeg kan ikke konstatere nogen dramatisk forbedring. Kørselstiden for 1
times OSM diffs har været: 0:29, 0:17, 0:43, 0:48, 1:05, 0:49, 1:05.
Altså meget svingende, med let stigende tendens. Det bizarre er, at
det ser ud til at det er selve parsningen af XML filen der tager
størstedelen af tiden. I øvrigt ligger min database på en 10K SCSI
disk. Så tilsyneladende ingen mirakelkur at slukke for autovacuum.

Denne diskussion er måske lidt af et sidespor i forhold til tile-
serveren, ikke desto mindre er osm2pgsql en vigtig komponent for at
køre en tile-service, så det har vel interesse alligevel. Jeg er ikke
klar over om Osmosis rent faktisk kan bruges til at importere OSM data
direkte i PostGIS i en form der er anvendelig til en tile-server, det
kunne være interessant at finde ud af. Jeg er ret tæt på at opgive
osm2pgsql.

-- mok0