[Talk-dk] offset i fugro?

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Ons Mar 28 10:28:36 BST 2012

Joris Kofman skrev:
> jeg tror dog måske det hænger sammen med et mærkeligt "hop" i fugro
> billederne i dette område der giver et ret stort offset. Om det så er
> osm data der er rigtige eller billederne der stemmer ved jeg ikke, og
> heller ikke hvordan jeg skal finde ud af det.

Der er nogle områder, der er særligt ramt af "hop" i Fugro. Det lyder
som om, du har fundet et af dem.

Hvis du er i tvivl om, hvad der er korrekt, kan det give et fingerpeg at
kigge på adressepunkterne. De er som regel rimelig præcise.
Ellers se, om der er GPS-spor for området. De er mindre præcise (især
blandt træer), men hvis der er mange af dem i samme område, kan man godt
udlede en tendens.

Hvis Fugro er helt ved siden af adressenoder og/eller GPS-spor, kan du
justere billedlaget JOSM. Sikkert også i Potlatch.

> desuden har jeg set at en stor del af lejrskolevej/brunkær øverst i
> billedet ligger dobbelt (eller næsten dobbelt).

Et link/koordinater ville give en bedre idé om, hvad du taler om:-)

> mit spørgsmål er derfor, er der et offset i fugro billederne der
> kan/skal rettes?

Som regel er Fugro-billederne ret præcise, men i nogle områder er de
særligt ramt af "hop".

Fugro-materialet er stykket sammen af en masse billeder og er korrigeret
for linsens brydning, flyets hældning, højde osv.
Men i de tilfælde, hvor flyets rute har ligget langt fra hinanden, er
der stor forvrængning i kanterne af hvert billede. I de tilfælde kan man
ikke altid få dem til at passe sammen. Så får man de "hop", du beskriver.

Der er ikke noget at gøre ved, andet end at være opmærksom på det som
mapper.

- Jørgen