[Talk-dk] Til orientering - Nye luftfotos fra Geodatastyrelsen

Hans Gregers Petersen gregerspetersen at gmail.com
Lør Dec 21 12:32:45 UTC 2013

Hej folkens,

> Desværre kan brugere af den nye iD editor eller Potlatch 2 ikke kalde
> luftfotos fra Geodatastyrelsen - Det vil kræve en TMS (Tile Map
> Server) service fra Geodatastyrelsen, hvilket de ikke har på nuværende
> tidspunkt af luftfotos. Jeg ved ikke om iD i fremtiden måske vil have
> en WMS mulighed, derved vil iD kunne bruges.

Jeg har smidt en test-cache op, der i potlatch kan tilgås via
pseudo-TMS med flg url-skema:
http://mapproxy.gpweb.dk/tiles/1.0.0/kortforsyningen_ortoforaar/EPSG3857/$z/$x/$y.jpeg

Bemærk at der er tale om en test, det kører på en relativt lille
virtuel server. Jeg garanterer derfor ikke for levetid eller
hastighed. (Bliver det positivt modtaget og skal jeg ikke bruge
maskinen til andet, forsætter den nok med at leve).

Data requestes af cachen direkte hos Kortforsyningens orto_foraar-lag
- og jeg cacher tiles i et stykke tid (lige nu en måned), så det går
pænt hurtigt når først den er seeded (efter første besøg i et område).
Lige nu er der vandmærket nogle af tilene med en (forhåbentlig) ikke
så indgribende copyright statement, af hensyn til GSTs betingelser.

Jeg hører gerne jeres kommentarer mv.

Mvh

Gregers

(Til de interesserde er det mapproxy-baseret, se http://mapproxy.org)