[Talk-dk] Relation:destination_sign og Key:noexit

Ole Nielsen on-osm at xs4all.nl
Fre Mar 21 18:29:19 UTC 2014

On 21/03/2014 14:49, Jacob Rosendal Kristensen wrote:

>   * Relation:destination_sign
>     <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:destination_sign>
>   * Key:noexit <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:noexit>
>
> Men jeg mener ikke deres definition er fuldstændigt dækkende for danske
> forhold.
>
> Hvad mener i andre, personligt så ville jeg gerne at der var et tag som
> betyder "vejen ender blindt" inkl. det danske og andre nations symbol.
> Det kunne jo bruges til at navigations dimser på sigt kunne vise, bare
> med symbol når man køre på en vej(eller et afgrænset vej system) som er
> [...]

'noexit' bruges lidt anderledes end hvad du måske forventer. Tagget
placeres typisk på det sidste punkt af vejen for at indikere, at vejen
virkelig slutter her. Det er især nyttigt hvor vejen ender nær en anden
vej, men ikke er forbundet til denne. Ellers kan andre mappere tro, at
vejene ved en fejl ikke er forbundne og give sig til fejlagtigt at
'rette' det (Keepright og andre kvalitetssikringsværktøjer advarer om
sådanne 'næsten' forbundne veje). Gps-navigatorer og andre
brugeranvendelser bruger ikke noexit tagget, de kan direkte se, at det
er en blind vej udfra geometrien.

Der findes tagget 'traffic_sign' (
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Traffic_sign ), som kan anvendes til
at mappe færdselstavler. Selvom det mest er beregnet til ting som
byzone-skilte og lignende kan det i princippet anvendes til alle typer
færdselstavler. Hvis du ønsker at angive placeringen af et dansk blind
vej skilt skulle dette tag kunne anvendes:

traffic_sign=DK:E18
(angiver tavle E18 i Bekendgørelse om vejafmærkning).

Ole