[Talk-dk] Dalmose - FOT bygningsdemo - Ortofotoets forvanskninger

Kurt Forbech Toft kft at gst.dk
Ons Nov 26 13:41:56 UTC 2014

Hej Ole
Objekter er i FOT-kortene er ikke produceret ud fra FOT-ortofotos.
Objekterne er målt direkte i de originale billeder med en særlig software, der viser landskabet i 3D.
Der sidder så mennesker, med 3D-briller på, som kan se landskabet rumligt.
Med en særlig mus, der kan registrere x, y og z, kan så alle forhold (som er synlige i billederne) måles som om man gik rundt ude i naturen.
Denne proces giver ikke de metodemæssige forvanskninger, der findes i ortofotos.

FOT producerer også ortfofotos ud fra disse originalbilleder, men det er kun til baggrundskort for lettere orientering af hvor man er og til kontrol af om alle huse og andre objekter nu også er blevet registreret. Det er disse ortofotos, som er frigivet til download og som I kikker på.

Venlig Hilsen
Kurt