[Talk-dk] Kystlinier og administrative grænser

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Ons Sep 24 23:47:43 UTC 2014

Jeff Huntington skrev:
> Ser man på kanalkanterne på Christianshavn, er de allesammen tegnet ind
> som kystlinier. Desuden er alle kystlinierne medlemmer af relationer for
> Københavns kommune og Region Hovedstaden. Endresultatet er, at hvert
> eneste stykke jord er tegnet ind med sin egne kommune- og regionsgrænse,
> hvilket ser godt nok lidt spøjst ud, og er vel næppe korrekt. Se fx.
>   http://www.openstreetmap.org/#map=16/55.6751/12.5928.

Hvad angår brugen af natural=coastline kan man se på det på flere måder.
Er Slotsholmen f.x. en ø eller bare en del af Sjælland med kanaler
(Frederiksholms Kanal/Slotsholm Kanal/Børsgraven) rundt om?

Personligt mener jeg, at det er en ø, men jeg kan forestille mig
grænsetilfælde, hvor det andet giver mening.

Til gengæld er det helt korrekt, at Kommune- og Regionsgrænsen går ved
vandkanten. Christianshavns Kanal, Frederiksholms Kanal etc. er en del
af søterritoriet, som hører direkte under staten. Hverken Kommune eller
Region har noget at sige der. Kommunen skal f.x. pænt spørge om lov,
hvis de vil bygge en ny bro eller udvide en kajkant.

Det har tidligere været diskuteret på denne liste, især omkring små
natyrlige øer. Så vidt jeg husker var konklusionen at ja, det ser
rærligt ud på kortet, men det er nu engang virkeligheden. Og vi mapper
ikke for renderen.

Niels Elgaard Larsen skrev:
> Jeg har en del steder erstattet "kyst" med "pier" eller "breakwater".
>
> Når jeg nu ser Købehavns havn så synes jeg fx heller ikke, at de to
> "arme" ud fra Trekroner er kystlinie.

Enig, det burde være breakwater.

- Jørgen