[Talk-dk] Relaxed/strict match på Nominatim-søgninger

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Man Jan 19 14:20:42 UTC 2015

Mikkel Kirkgaard Nielsen skrev:
> jeg søger på "vestre strandvej tjæreborg" og får ingen resultater
[...]
> Nominatim opfatter vejen som en del af "Sønderby (Type: place:hamlet)",

Det er desværre et generelt problem med adressesøgning: Alle vores
adressenoder indeholder postnummer og by - men de bruges næsten ikke af
søgemaskiner og navigationssoftware. I stedet prøver de at gætte,
hvilken by, en adresse hører til i.

Det er til dels en konsekvens af, at vi ikke har mappet postdistrikter i
Danmark. Det er der flere grunde til:

1) Postdistrikter i Danmark er ikke en fysisk grænse, og er ikke
   skiltet i virkeligheden.

2) Don't map for the renderer.

3) Tidligere har den eneste kilde til postdistrikter været under en
   problematisk licens.

Hvad angår 1) mener jeg ikke, at der er forskel på postdistrikter og
f.x. kommunegrænser.

Jeg mener generelt, at 2) er en meget vigtig regel. Omvendt lader det
til, at det er undtagelsen, at renderen kan finde ud af at kigge på
addr:city. Så det her er lidt et grænsetilfælde.

I forhold til 3) så kan man nu finde polygoner for postnumre på DAWA.
Som vi tidligere har diskuteret om f.x. FOT-data, så er det muligvis
uklart, om licensen vil muliggøre import i OSM.

Hvad mener I andre - bør vi mappe postdistrikter i Danmark, og kan vi
importere dem fra DAWA?

Hvad angår Nominatim's strictness: Jeg er helt enig med dig - men der er
ikke så meget, vi kan gøre ved det på denne liste. Det rigtige er at
indberette en forslag gennem Nominatim's bugtracker:

https://trac.openstreetmap.org/query?status=new&status=assigned&status=reopened&component=nominatim&order=id&desc=1

Der er allerede flere indberetninger, der handler om det samme.

Hvis man kigger på udviklingsplanerne for Nominatim
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Nominatim/Version2), kan man se, at
det er på tegnebrættet. Men det er et spørgsmål om, hvordan det kan
implementeres effektivt:

* (TODO) 'Did you means' Suggestions. Can't use standard - too many
   words and phrases (too slow) - so:

    High level admin features only?
    Modified levenshtein btree?
    Geographic indexing of suggestions?
    Word context based indexing?

Men jeg har indberettet søgningen på addr:city:
  https://trac.openstreetmap.org/ticket/5270

- Jørgen