[Talk-dk] P-pladser og navigation

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Man Okt 12 10:55:32 UTC 2015

Erik Klausen:
> Hej Michael.
>
> Jeg er lidt usikker omkring dette. Jeg synes det svarer til at "mappe
> for the renderer", hvilket jo er et no-go. Routing-softwaren burde være
> indrettet til at håndtere trafikérbare arealer på en fornuftig måde,
> ellers skal vi til at tegne en masse virtuelle stier på Rådhuspladsen i
> København, af hensyn til routningen for fodgængere. Er det ikke en
> farbar vej at få ændret routing-softwaren?

Det er jo spørgsmålet.

Routeberegnerne kan så vidt jeg ved ikke finde de korteste/bedste ruter
over vilkårlige polygoner og det er også et svært problem at løse
effektivt. Og det skal være effektivt, for ruteberegningen er i forvejen
dyr.

Men derudover kan de heller ikke antage, at man bare kan færdes på
vilkårlige linier indenfor arealer som parkeringspladser og pladser
(highway=pedestrian, area=yes). For sådan mapper vi typisk ikke. Vi har
ikke tegnet alle forhindringer, såsom hegn, hække, sten, kantsten,
lygtepæle, blomsterkrukker, trin, osv.

Rådhuspladsen er der faktisk tegnet en sti over. Og der burde efter min
mening være flere. Hvis man fx skal fra tortovet på H. C. Andersens
Boulevard til Vestervoldgade, vil en fodgænger ikke følge kanten af
polygonen, for så er trappen til rådhuset i vejen. Dragespringvandet er
kun en knude, så man ved ikke hvor langt, man skal gå udenom det. Der er
også bænke og lygtepæle, som slet ikke er på OSM.

Kongens Nytorv er endnu værre. Hegnet omkring indkørslen til
metrobyggeriet betyder, at man skal helt op til lyskrydset for at komme
fra den vestlige til den nordlige side at torvet. Men hegnet er ikke på
kortet.

Eller se på parkeringen ved Bellacenteret:
http://www.openstreetmap.org/way/29057435

Jeg tror, at det er nemmere at tagge vejene end hækkene (selvom vi
naturligvis burde gøre begge dele). Derudover så ser det ud til, at en
af vejene er ensrettet, hvilket man jo er nødt til at tegne den for at
få angivet.

På Nørreskoven parking
http://www.openstreetmap.org/way/4360937
er der jo store træer midt på pladsen, som heller ikke er tagget. Og et
halvt hus.

På de fleste parkeringspladser er der afmærkede båse. Det er jo ting på
jorden, som skulle mappes. Man kunne mene, at når vi har mappet hver
enkelt bås, så kunne ruteberegnere tage højde for at, der kunne være en
bil i hver bås og så rute omkring dem. Men det synes jeg, er lidt søgt.
Som bilist opfatter man passagerne mellem båsene som veje.

Så det er jo et spørgsmål om arbejdsfordelingen mellem kortet og
ruteberegnere. Det er ikke klart beskrevet i Wiki'en. Og så handler det
vel om at tage hensyn til, hvad man med rimelighed kan forvente af
ruteberegnere. Og så synes jeg godt, at man kan hjælpe dem lidt.

Se fx ruten fra Byretten til Sari
http://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_foot&route=55.67717%2C12.57280%3B55.67777%2C12.57330#map=19/55.67734/12.57329

Det er jo dobbelt så langt som nødvendigt. Og ikke helt nemt for en
ruteberegner. Og der er forhindringer i form af udendørsservering (i alt
fald om sommeren) cykelstativer, niveauændringer og nogle gange
kunstudstillinger.

Og i øvrigt er det ikke kun af hensyn til ruteberegnere.
Når jeg ser fx Rådhuspladsen på http://www.openstreetmap.org/, så synes
jeg at det er rart, at jeg kan se hvordan jeg kommer fra
Frederiksberggade ned mod Hovedbanegården

Så vi skal ikke mappe til en bestemt ruteberegner. Men vi kan godt mappe
til hvad enhver god ruteberegner har brug for. Ligesom vi også mapper
til hvad en god render har brug for at vide for at tegne et kort.