[Talk-dk] P-pladser og navigation

Erik Klausen ekl at hjemmebedst.dk
Tir Okt 13 10:11:12 UTC 2015

Hej Michel, og I andre.

Jeg synes ikke at layer er løsningen her. Hvis man tegner en virtuel sti
hen over et areal med det formål at hjælpe routeren bør stien gøres
usynlig, den skal ikke sendes ned i undergrunden.
Der findes et tag, osmarender:render=no, der gør en vej usynlig. Ifølge
beskrivelsen (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:osmarender:render)
bør tagget ikke anvendes i den generelle database uden en rigtig god
grund, men måske har vi en rigtig god grund her? Tagget virker også i
Mapnik, trods navnet.

Men jeg vil gerne vende tilbage til den oprindelige ide om at ændre i
routing engine.
I Michaels oprindelige eksempel fra Nørreskoven i Esbjerg vil routing
engine formodentlig finde ud af at stien fra den grønne markør hænger
sammen med P-arealet, som igen hænger sammen med stien til den røde
markør. Men da der ligger en beslutning om at P-arealer ikke bruges til
routning, bliver brugeren sendt en anden vej.

Hvis nu P-arealet i Nørreskoven havde været en rundkørsel, så havde
routing enginen (har vi et bedre ord?) fundet en rimeligt optimal vej,
rundt langs kanten på samme måde som det sker i eksemplerne fra
Rådhuspladsen og Nytorv. Så vi kan altså godt route på en vej der går
rundt og møder sig selv.
Når der så findes et "area=yes"-tag på vejstykket kan enginen vel
oprette en midlertidig vej i sin arbejdshukommelse direkte mellem de to
tilstødende stier.
Det giver godt nok mere arbejde til enginen, men det er jo meningen med
computere at de skal arbejde, så vi andre slipper...

Vh.
Erik Klausen