[Talk-dk] Sur bonde

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Man Aug 22 10:57:36 UTC 2016

Jørgen Elgaard Larsen:

> En sur bonde er næppe en objektiv kilde. I mangel af et skilt kunne det
> være en tinglysning eller generel lovgivning.

Ifølge wikien er access=private faktisk til private indkørsler.

==
The access=private tag is generally used in combination with the road
network tags to indicate that the road is not to be used by the general
public.

Usually used for Private driveways (in the city) and country lane ways,
where the road just leads to a private home. Routing programs would be
able to detect this tag, and knows to avoid these roads when routing.
==

En gård er ikke kun et privat hjem. Det er også en virksomhed med kunder
og leverandører. Måske også stalddørssalg til private. Eller bondegårsferie.

> Men jeg synes godt, at man kan være lidt pragmatisk, så private
> grundejere ikke bliver generet unødigt.

Ja, der er nogle gårde og huse, der ligger midt mellem to veje og har
indkørsler til begge sider. Jeg ved ikke om det er et reelt problem at
rutealgoritmer kunne finde på at bruge dem som genveje.
Selv har jeg aldrig været ude for det, men det er nok fordi Osmand er
meget konservativ med at bruge genveje ad mindre veje, end dem man kører
på. Men det ville nok være en god ide at tagge i alt fald den, som ikke
er uofficielle indkørsel som private. Den "officielle" er så den som
fører til den vej, hvis navn matcher adresseknuden på gården.

--
Niels Elgaard Larsen