[Talk-dk] Vi har et problem med stier.

Sonny B. Andersen sba at bukhmark.dk
Lør Aug 27 09:23:49 UTC 2016

Som hovedregel har alle altid adgang til at færdes på en sti til fods eller på cykel. I private skove dog kun fra kl. 6 til solnedgang. Man forbyde adgang pga. erhvervsmæssige forhold og jagt, men kun for en tidsbegrænset periode, og så skal det skiltes.
Der findes et par særregler for cykler. Iflg. Naturfredningsloven må man kun cykle på befæstede (anlagte) stier, og Naturstyrelsen mener, at man kun må cykle, hvor det kan ske på en almindelig cykel. I private skove kan man forhindre adgang på cykel, hvis det medfører særlige problemer, men det skal naturligvis begrundes.

Derfor kan vi uden videre fjerne access= destination på footways, paths og cycleways, fordi det er i strid med de danske adgangsregler. - Vi kan også roligt fjerne access=yes og access=permissive, da det er helt overflødigt.

Jeg har tagget en hel del vandreruter i Danmark og Nordtyskland, og jeg mindes ikke, at jeg er stødt på access=destination, og jeg har i hvert fald aldrig set access:foot=destination eller lignende præciseringer.

Jeg mener stadig, at ruteberegneren er mangelfuld, hvis den leder biler ind på andet end en vej. Det kan ikke være rigtigt, at den lader sig narre af en access-tag.

/sba-dk

Fra: Jens Hyllegaard