[Talk-dk] Er OpenStreetMap blevet kommercielt ??

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tor Dec 15 21:20:42 UTC 2016

Lars Christensen:
> [...]
> mest for brugeren, men stadig kvalitet.
>
> "Jeg er ikke helt overbevist om at sommerhusudlejningbureauer opfylder
> det kriterie.". Hmm det er en rimelig bred definitation fra wikien synes
> jeg.
>
> Det skal simpelthen males på huset? Tænker så der skal males en del
> skilte rundt omkring i det danske land.
>
> Lad os tage alternativet og sige at de data bliver slettet. OSM ville
> potentielt lige have mistet nogle brugere, som har set noget potentiale
> i at bruge OSM. Det synes jeg er ærgreligt.

Nej, der er ikke tale om "nogle brugere".

Der er præcist een bruger, der har lavet alle de her opdateringer. Det
er brugeren, der hedder "dk-ferien". En bruger som ikke har bidraget med
andet end falske navne til OSM.

Der har siddet en tysker og opfundet nogle navne ud fra omgivende
vejnavne, tilfældige fuglenavne og nogle navne, som måske er husejernes.

Hvis der en en sommerhusejer, der synes at det er sjovt at navngive sit
sommer hus, "Hans Jørgens Hytte", så er det fint med mig. Selvom jeg
stadig synes at han burde sætte et skilt op, eller i det mindste skrive
det på postkassen.

Fra
http://www.openstreetmap.org/node/3514335985
Som er "Hus Kaninstien (L313)" kommer man til
https://www.dk-ferien.de/daenemark/ferienhaus/L313.html
Klikker man på kortet kommer man til Google Maps.

dk-ferien overvejer måske at bruge OSM i stedet for Google Maps, og det
er da også en glimrende ide. Men at de putter deres egne interne
reference for danske sommerhuse ind i name-tagget er en dårlig ide.

Alternativet er, at vi får forklaret dk-ferien, at de skal putte deres
interne referencer i et passende ref tag.