[Talk-dk] Er OpenStreetMap blevet kommercielt ??

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Tor Dec 15 22:29:47 UTC 2016

On torsdag den 15. december 2016 14.47.36 CET sba at bukhmark.dk wrote:
> Sig mig lige, skal vi virkelig finde os i dette kommercielle misbrug ??
>
> http://www.openstreetmap.org/#map=17/54.87387/10.01483
>
> Husene er mærkede med flg. URL:
> https://www.dk-ferien.de/daenemark/ferienhaus/J330.html
>
> /sba-dk

Hvorvidt der er tale om et "kommercielt misbrug" vil jeg ikke udtale mig om.

Men der er tydeligvis tale om et tysk sommerhusudlejningsbureau med speciale i
danske sommerhuse, der på et tidspunkt har fundet på at dumpe deres database i
OSM.

En ting jeg lægger mærke til er at kontoen (https://www.openstreetmap.org/
user/dk-ferien) er oprettet i januar 2015 og redigerer sidste gang
midt i maj samme år (ses nemmest ved hjælp af JOSM's historikdialog). Det vil
sige at der nu er gået 18 måneder hvor kontoen ikke har opdateret de data de
har lagt i OSM. Med mit kendskab til hvor ofte sommerhuse skifter udlejere, er
jeg derfor svært tilbøjelig til at tro at firmaet har glemt de her data og de
nu bare ligger i OSM og "rådner", dvs for i hvertfald en dels vedkommende ikke
længere er aktuelle.

Jeg vil mene at hvis man hælder denne type data i OSM, bør man altså også være
indstillet på løbende at opdatere dem. Sådanne data, som ellers kun er at finde
i en database hos det pågældende firma kan man ikke forvente at almindelige
mappere opdaterer, så jeg vil mene at enten opdaterer firmaet løbende deres
data i OSM eller også bør de her data ikke være i OSM's database.

Jeg mindes at lige præcis de her "chalets" tidligere har været oppe at vende
på listen her også noteret mig at adskillige mappere i tidens løb har udtrykt
mishag ved dem. Og jeg er helt enig at det smager lidt vel meget af reklame
for det pågældende firmas huse.

Som det ses af http://overpass-turbo.eu/s/kGy er der lige nu 471 af dk-feriens
"chalets" tilbage i Danmark.
Hvis der opstår enighed om det kan jeg slette dem alle i en omgang.

Mvh Hjart