[Talk-dk] Er OpenStreetMap blevet kommercielt ??

sfromis at gmail.com sfromis at gmail.com
Lør Dec 17 15:35:04 UTC 2016

I stedet for at fokusere på om det kommercielle er mere eller mindre
problematisk, kunne spørgsmålet snarere være hvordan god tag-skik er for et
udlejnings-sommerhus - hvor en privat ejer/investor bruger det af og til,
og derudover har det tilmeldt et antal udlejningsbureauer i forskellige
markeder. Så vidt jeg ved taler vi sjældent (aldrig?) om at det er bureauet
som ejer og driver sommerhusene, så det er ikke sikkert at de helt kan
kaldes for operatør. Så vidt jeg kan se, er der også kun plads til én
operatør, og tilsvarende med katalog-reference URL, og navn. Når
sommerhuset kan udlejes flere steder, skal der vel ikke tagges på en måde
som giver en fortrinsstilling til ét af udlejningsbureauerne, også hvis de
blot kom først. De ting som ikke kan passes ind i "god tag-skik" bør vel
slettes, alternativt skal der udvikles tags til udlejningsbureauernes
kataloger. Hvis der hverken er plads til navn eller URL fra de nuværende
skæve tagninger, kunne det logiske være at "rense ud".

En anden indgangsvinkel kunne være at overveje som rendering-programmer
automatisk skal vise noget der er tagget som chalet, med mindre brugeren
direkte beder som sådan info.