[Talk-dk] cykelstier

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Man Sep 26 11:13:59 UTC 2016

Søndag den 25. september 2016 22:27:50 skrev Lars Thegler:
> Hej Erik,
>
> Det er et klassisk valg, du står i, og man kan argumentere for begge
> løsninger. Personligt hælder jeg nok mest til at følge OSM's 'best
> practices' a) Map what's on the ground og b) Don't map for the renderer
> (eller her, navigationssoftware). Så jeg ville bevare lane som egenskab ved
> vejen, og så tilføje en separat cykel-track, med dobbeltretning.

Her vil jeg lige bryde ind i en tilsyneladende udbredt misforståelse.
Selvfølgelig skal vi mappe for rendere og diverse navigationssoftware. Det
ville jo være fuldstændig fjollet ikke at gøre det.

Der er en uddybende artikel på
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer (hvor det blandt
andet siges at begrebet ofte misforstås :-) ).

Meningen med "Don't map for the renderer" er altså noget i retning af "Don't
deliberately enter data incorrectly for the renderer". På dansk kan man sige
noget i retning af "Brug ikke tags på måder der ikke harmonerer med deres
almindeligt anerkendte mening eller brug, blot for at få en bestemt visuel
effekt frem på det renderede kort."

Mvh Hjart