[Talk-dk] Vedr. indlæsning af data vedr. hastigshedsgrænser

Morten Rüsz mortenrusz at gmail.com
Man Feb 6 10:39:22 UTC 2017

Hej alle.

Sendte i går en mail afsted til jer, men den fyldte for meget, så derfor
sender jeg lige en uden vedhæftede filer.

Tusind tak for de mange inputs. Jeg kan forstå, at det er en vanskelig
opgave og at det ikke er nogen "bare lige"-løsning.

*Hastighedsdata i Viborg Kommune er opdateret*
Jeg har opdateret hastighedsdataene for hele Viborg Kommune ud fra et kort
med angivelse af hastighedsgrænserne. I første omgang via browseren, hvor
jeg kom til at duplikere nogle landeveje - uden jeg helt ved, hvad jeg
gjorde forkert. Hjart anbefalede JOSM, som jeg har brugt efterfølgende. Det
er hurtigere og der blev lavet færre fejl.

Den største udfordring er det som Jørgen påpeger: Vejstykkerne i OSM følger
ikke nødvendigvis ændringerne i hastighedsgrænserne. Derfor var jeg nødt
til at klippe mange af vejstykkerne over, for at hastighedsgrænserne blev
præcise. Det var særligt i de mindre byer (og dem er der mange af i Viborg
Kommune!)

Viborg Kommune havde ikke registreret hastighedsdata om veje, hvor
fartgrænsen var under 50 km/t. Derfor satte jeg hastighedsgrænsen i byerne
til 50 km/t på disse steder, da 50 km/t er den automatiske
hastighedsgrænse, hvis der ikke angivet andet.

Der er omkring 1.800 km. veje i Viborg Kommune og det udgør knap 2,5 % af
det samlede vejnet i DK. Det tog ca. 12-16 timer at komme hele kortet
igennem. Med lidt rutine kan der måske hentes lidt.

*Mulig løsning: Nyt lag*
Som jeg kan forstå, så kommer jeg ikke uden om den manuelle opdatering af
data. Jeg synes dog at forslaget med at lave et datalag med kommunale
hastighedsgrænser, der kan visualiseres sammen med OSM's hastighedsdata,
lyder som en gangbar løsning. Det ville have gjort min opgave med Viborg
Kommune betydeligt lettere, hvis jeg kunne se hastighedsdata i JOSM og blot
skulle rette uoverensstemmelser.

Er en eller flere af jer i stand til at gøre dette - eller kender I nogen
der kan? Så vil jeg gerne kontakte de ca. 60 kommuner, som har  data på
Vejman.dk og indhente hastighedsdata. Inden jeg går i gang med det, så skal
jeg selvfølgelig lige finde ud af, om det lader sig gøre og så teste det
med en enkelt kommune. Viborg Kommune sendte mig tre forskellige filer med
dataene (.TAB + .IND + .DAT), som jeg ikke var i stand til at åbne - kan de
bruges?

Hvad tænker I - er det en mulig løsning og kan I hjælpe med at realisere
den?

*Øvrige kommentarer*
Jakob: Jeg kan ikke få linket til itoworld til at virke - den står bare og
loader uden at jeg kommer ind på siden. Jeg er meget nysgerrig på at se,
hvordan det ser ud. http://product.itoworld.com/map/124?lon=11.71158&lat=56.
24868&zoom=8&open_sidebar=map_key&fullscreen=true

Jeg har i øvrigt fundet en side udviklet af/i samarbejde med Aalborg
Universitet, som viser de faktiske kørte hastigheder (i intervaller).
Dataene kommer fra handicapkørsel etc. så de viser nok ikke det reelle
billede, men stadig interessant. http://daisy.aau.dk/its/?page=Congestion&
period=morning&x=56.18470&y=11.63111&z=6

Mvh Morten