[Talk-dk] Nyt script til addresseopdateringer

Jonathan Hougaard hougaardjk at gmail.com
Lør Apr 14 11:29:11 UTC 2018

1 Der vil være grov kontrol af data kommende fra DAWA. F.eks. vil en
adresse ikke blive medtaget, hvis koordinaterne ligger uden for en kasse
med hjørner 54N007E-58N016E. Så adresser hvor koordinater er angivet til
0,0 bliver frasorteret.

2 For min skyld kan vi sagtens fjerne nogle.

osak:street er blot en dublet af addr:street

osak:house_no er en dublet af addr:housenumber

osak:municipality_name - har vi evt. et godt alternativt tag til at
angive kommunenavn? Ellers tænker jeg det er fint at bibeholde.

osak:municipality_no og osak:street_no er interne værdier brugt af DAWA.
Jeg har ikke planer om at bruge dem, så de kan også sagtens forsvinde.

osak:revision bruges til at tjekke, hvornår adressen sidst er opdateret
- så den skal gerne blive.

osak:identifier er adressens unikke ID, og skal også blive.

Så osak:street, osak:house_no, osak:municipality_no og osak:street_no
tænker jeg godt, vi kan fjerne. Spørgsmålet er, om scriptet aktivt skal
gå ind og slette alle disse tags, eller om de bare skal fjernes
efterhånden som de pågældende adresser bliver opdateret?

3 Kan du uddybe/komme med eksempler? Hvis en osak:identifier er ukendt
for scriptet, vil noden blive slettet, så jeg tror ikke umiddelbart, der
er risiko for dubletter.

4 Der er ikke noget i vejen for at opdatere tags på en way i stedet for
en node - men det vil så blive umuligt at tjekke, om en adresse er
placeret korrekt. En adresse i DAWA er jo netop defineret ved ét punkt,
ikke et område. Rent teknisk kan man godt sammenligne områder med
punkter, men det vil kræve noget decideret GIS-software og en hel del
mere regnekraft - og er øvrigt uden for mit ekspertiseområde. Så
umiddelbart tror jeg ikke det er en god ide at begynde at definere
adresser som områder, når de i det officielle register fremgår som punkter.