[Talk-dk] Nyt script til addresseopdateringer

Jonathan Hougaard hougaardjk at gmail.com
Søn Apr 15 06:49:40 UTC 2018

Hej Ole

Du har ret i det kunne være en fordel at tage hensyn til ekstra tags når
en adresse bliver slettet. Egentlig havde jeg planer om en "naiv"
tilgang hvor knudes simpelthen bliver slettet, hvis adressen ikke
længere eksisterer. Det er klart det nemmeste og mindst resourcekrævende
at lave. Men i princippet kan funktionen til sletning af adresse godt
laves anderledes, noget ala: hent hver knude med adresse der skal
slettes, scan alle tags igennem, hvis knuden kun indeholder kendte
adressetags - slet noden - ellers fjern blot kendte tags. Der er uden
tvivl faldgruber ved begge metoder. Ved den "naive" tilgang risikerer vi
at miste data i form af ekstra tags på adresseknuder. Jeg ved ikke, hvor
almindeligt det er, at der er tilføjet ekstra tags, og hvor meget data
der i så fald er tale om. Omvendt risikerer vi at ende med knuder med
tags, der måske ikke giver ret meget mening alene, hvis nogle tags blot
fjernes og knuden efterlades. Eks. en adresseknude hvor der er tilføjet
et "note" tag, hvilket så vil være det eneste tilbageværende tag efter
en sletning.

Jeg har ikke planer om at lave en større validering af data fra DAR. Så
bliver det lige pludseligt et kæmpestort, og for mig uoverskueligt,
projekt. Hvis en adresse ifølge DAR ligger i en sø, så ligger adressen i
en sø. Data fra DAR har været af god nok kvalitet til at vi har
importeret det til OSM siden 2009, og jeg tillader mig derfor den
antagelse, at det stadig er tilfældet. Hvis vi ikke kan stole på vores
ene datakilde, falder hele projektet til jorden.