[Talk-dk] autoAWS første udkast

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tir Apr 17 12:18:36 UTC 2018

On Tue, 17 Apr 2018 11:13:12 +0200
Jonathan Hougaard <hougaardjk at gmail.com> wrote:

> Mht. 4 - som nævnt tidligere, er min tilgang generelt (nødt til at
> være), at data fra DAR er korrekt.

Men det er data fra DAR altså ikke altid. Datakvaliteten er høj, men
det er ikke perfekt.

> Jeg har ikke deltaget i den nævnte
> diskussion, og kender derfor ikke argumenterne. Teknisk kan jeg godt,
> hvis der er konsensus om det, rette forkortede vejnavne til deres
> fulde navn før de importeres. Dette kræver, at der er en eller anden,
> der laver en komplet liste med forkortelser og deres udvidede form
> (Dr. = Doktor, Nr. = Nørre osv.)

Men er dit system så smart nok til at vide at "Dr. Dorothea" er Dronning
Dorothea og ikke Doktor Dorothea?

> Umiddelbart har jeg lidt svært ved at forstå, hvorfor vi ønsker at
> ændre de tilsyneladende officielle vejnavne fra DAR,

Fordi de ikke er korrekte. Og de er heller ikke officielle. Det er bare
en database. Mange af fejlene i DAR skyldes at vejnavnene oprindeligt
er indtastet i et system, hvor der kun var plads til 20 tegn for
vejnavne. Det gør ikke Borgm.Jespersensvej til et officielt vejnavn, så
kommunen kører ud og skifter alle skiltene.

Det ser ud til at de fleste fixes på OIS-fixes nu er rettet i
DAR, (fx Tengslemrk Strandvej => Tengslemark Strandvej).

Men der var jo så et stykke tid hvor navnene var korrekte i OSM, men
endnu ikke rettet i DAR/AWS. Og måske har de rettet det fordi de så
rettelsen i OSM. Under alle omstændigheder kommer der sikkert nye veje
med fejl i DAR, som de vil være lang til om at rette.

> men som sagt
> kender jeg ikke argumenterne.

> Mht. position, som tidligere diskuteret et sted i forrige tråd, bør
> fejl rettes direkte hos DAR.

Igen, der kan gå lang tid inden vi får rettet fejl i DAR.
Og hvis vi ved at data i OSM er forkerte, skal der være en måde at
rette dem i OSM indtil de bliver rettet i DAR.

> Hvis der er helt exceptionelle tilfælde
> hvor en adresseknude i OSM ikke skal placeres på den officielle
> placering (jeg kan ikke umiddelbart komme på nogen!),

https://overpass-turbo.eu/s/xYk
Mange af dem er rettet i DAR, så vi burde gå dem igennem og rydde op.

Men der er stadig mærkelige ting i DAR.

Fx at der både er Gl. Strandvej 237 i Humlebæk og Gammel Strandvej 237 i
Espergærde.

>  kan vi
> eventuelt anvende et specielt tag, så knuden bliver ignoreret
> (autoaws=ignore eller hvad ved jeg). Så vidt jeg forstår, har AWSbot
> haft en tilsvarende funktion.

Vi kan vel fortsætte med ois:fixme