[Talk-dk] Registrering af gravhøje

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Søn Jan 14 15:40:46 UTC 2018

On søndag den 14. januar 2018 12.22.48 CET Leif Lodahl wrote:
> [...]
> nogen der har undret sig over alle de her gravhøje du tilføjer og mener det
> minder lidt vel meget om en decideret import, som ifølge OSM's regler (
> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines) bør annonceres før
> udførelse. Jeg mindes ikke at du har gjort dette? "
>
> Her ligger altså en antagelse om at jeg bryder reglerne, hvilket absolut
> ikke er tilfældet. Hver enkelt registrering foretages manuelt med ID. Var
> der tale om import, ville jeg nok have været færdig med de 25.000 høje for
> lang tid siden. Foreløbigt har jeg "kun" kortlagt ca. 10.000 stk.

Nogle af de centrale figurer i det internationale fællesskab (heriblandt mindst
et medlem af Data Working Group), som jeg indimellem skriver med på IRC, blev
opmærksomme på hvad du laver og opfordrede mig direkte til at tage sagen op
med dig, hvilket jeg altså hermed har gjort.
Man kan godt argumentere for at din "registrering" i praksis er en import
uanset at den udføres manuelt høj for høj og ikke mekanisk.

> Jeg ved ikke hvorfor der er nogen der er på nakken af mig hele tiden og
> kritiserer mig stort set dagligt. Hvad gør jeg galt? Jeg blander mig ikke i
> hvad I andre gør, og jeg er simpelthen ved at være træt af den evindelige
> og helt unødvendige indblanding.

Der er ikke tale om at nogen er på nakken af dig og der er meget langt fra
tale om at nogen kritiserer dig "stort set dagligt".
Jeg vil dog gøre opmærksom på at OSM er et stort internationalt fællesprojekt
og at de ting den enkelte bidragsyder foretager sig har indflydelse på det
samlede projekt. Du ændrer f.eks. ofte på ting som jeg tidligere har lavet og
ikke altid til det bedre. Du kan ikke se dine bidrag til OSM som noget privat
projekt som andre ikke bør blande sig i. Som deltager i OSM bør man netop
forvente at andre blander sig og evt stiller spørgsmål ved det man laver. Ikke
mindst når man laver så omfattende ændringer som du gør.

Lad mig også bemærke at du i øjeblikket redigerer i mit umiddelbare
lokalområde og at jeg naturligvis er stærkt interesseret i hvad der foregår
her.

Efter yderligere noget diskussion på IRC i dag er jeg blevet opfordret til at
rapportere sagen til DWG, hvilket jeg nu har gjort.