[Talk-dk] Busholdepladser

Michael Andersen hjart at milvus.dk
Man Jan 29 17:20:29 UTC 2018

On mandag den 29. januar 2018 12.35.52 CET Thomas Andersen wrote:
> Kære alle
>
> Jeg er blevet spurgt om jeg ikke kan smide turistbus-holdepladser ind i OSM
> i en kommune. Altså de steder, som turistbusser dels kan holde og dels kan
> smide aflæse/afhente folk.
>
> Er der en specifik katagori for dette i OSM, eller hvad foreslår I man gør?

Jeg kan ikke umiddelbart finde en passende kategori og alt hvad jeg kan finde af
referencer til turistbusser er
https://taginfo.openstreetmap.org/keys/tourist_bus (adgangsrettigheder).

Afhængigt af hvad der er brug for vil jeg foreslå at der tilføjes passende
adgangsrettigheder til p-pladser eller individuelle båse
(amenity=parking_space).

Sådanne pladser vil ikke blive specielt fremhævet på vores standardkort, så
derfor vil jeg foreslå:

At disse så findes ved hjælp af f.eks. https://overpass-turbo.eu/s/vxl og
visualiseres på https://wiki.openstreetmap.org/wiki/UMap, hvis ikke man ønsker
at lave sin egen rendering på f.eks. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/
Mapbox

Jeg kender en rasteplads ved Ribe, der ofte bliver brugt af turistbusser til
opsamling/afsætning af passagerer der skal på gruppetur sydpå, men det er
formentlig ikke den slags pladse der tænkes på?