[Talk-dk] Lanes/vejbaner opsætning af dette.

Jonathan Hougaard hougaardjk at gmail.com
Søn Jul 29 05:47:41 UTC 2018

Hej Finn

Antallet af vognbaner skal gerne noteres eksplicit hvis muligt. Du kan
ikke regne med, at brugere af OSM-data har standardværdier, der kan
udfylde huller i data. Selv om en "normal" vej altså ofte har 2
vognbaner, så skal antallet af baner stadig gerne angives.

lanes=* tagget bruges til at angive, hvor mange optegnede vognbaner der
er på en vej. På mindre landeveje, hvor der ikke er malet striber på
vejen, skal der som udgangspunkt ikke angives antal vognbaner, derimod
kan width=* tagget bruges til at angive bredden på kørebanen.

Typen af belægning på en vej skal også altid angives, hvis muligt. Igen
er her heller ingen standardværdier.

Når en vej har en ikke-overkørbar midterrabat, optegnes vejen som to
separate linjer i hver retning. Som du rigtigt siger, angives her
antallet af vognbaner for hver linje, dvs. i dit eksempel skal begge
vejstykker tagges med lanes=1. Når vejen "samler sig" igen tagges igen
med lanes=2.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:lanes har i øvrigt en del gode
eksempler.

Vh.