[Talk-dk] Københavnsvej U-turn

Niels Elgaard Larsen elgaard at agol.dk
Tir Dec 24 13:48:55 UTC 2019

sfromis at gmail.com:
> Hvis det ikke var tilladt at køre på den tydeligvis anlagte rute, ville der være
> skiltning med venstresving forbudt.

Ja, det er også derfor vejen er der.

Men for det første, hvorfor er den tagget som ensrettet?
Der er jo heller ikke nogen skiltning, der forbyder, at man kører den modsatte vej.

For det andet er der jo absolut heller ingen skiltning eller markeringer på vejbanen,
der gør opmærksom på denne smutvej. For en sekundær vej er det lidt usædvanligt.

Jeg ville gerne degradere den fra en secondary_link til fx service.

Jeg ser det lidt som at skyde en genvej ind gennem benzintanken på hjørnet. Det er
ikke forbudt, men det er heller ikke meningen med vejen og det ville slet ikke virke
hvis alle gjorde det. Og det er noget som rutningsprogrammer klogeligt undgår.

Jeg ved ikke hvorfor nogen bruger denne smutvej på Københavnsvej. Jeg kan ikke finde
et eksempel, hvor det giver nogen som helst mening.
Det må enten være fordi de har misset afkørsel 11 på motorvejen, eller måske har det
været kø der.
Eller også er de blevet vildledt af deres rutningssoftware.

Fx som her:
https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_car&route=55.6291%2C12.1084%3B55.6434%2C12.1246

Jeg ville være ret utilfreds hvis min GPS havde ledt mig den vej. Jeg ville ikke
turde lave venstresvinget hvis der var nogen biler bag mig, og ville så vende i næste
rundkørsel.

OSRM er dog bedre her:
https://www.openstreetmap.org/directions?engine=fossgis_osrm_car&route=55.6291%2C12.1084%3B55.6434%2C12.1246#map=15/55.6366/12.1165

--