[Talk-dk] Københavnsvej U-turn

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Søn Dec 29 17:36:08 UTC 2019

Niels Elgaard Larsen skrev:
> Jeg ved ikke hvorfor nogen bruger denne smutvej på Københavnsvej. Jeg kan ikke finde
> et eksempel, hvor det giver nogen som helst mening.

Jeg bruger den faktisk en gang imellem.

Når man f.x. kommer ad motorvejen fra København og skal mod Sjællands
Odde - og så lige skal i Bauhaus på vejen...

Man drejer fra af afkørsel 10, besøger Bauhaus og vil tilbage på
motorvejen. Man kunne naturligvis køre på ad afkørsel 11, men det er
dels lidt nærmere med afkørsel 10, dels føles det naturlilgt at køre på
der hvor man kørte fra.

Når man kommer ud ad Københavnsvej i østlig retning og vil på motorvejen
mod vest, er den lille smutvej den hurtigste rute.

Det ville nok være bedre for de fleste, hvis navigationssoftware kunne
finde ud af, at lede en fra Bauhaus mod Odden via afkørsel 11. Men
afkørsel 10 er faktisk nærmere og hurtigere. Og det er bedre at blive
ledt via smutvejen end at skulle lave en U-vending på Københavnsvej.

Smutvejen er ikke skiltet som ensrettet, men i praksis giver den kun
mening at benytte den ene vej.

- Jørgen