[Talk-dk] Sammendrag af Talk-dk, Vol 114, Udgave 3

Martin Hvidberg martin at hvidberg.net
Tor Jan 24 15:36:06 UTC 2019

Stednavne i Grønland er et både vanskeligt og følsomt emne.

Der arbejdes på det i Grønland, af gode dygtigt folk i Oqaasileriffik og
ditto hos Asiaq, så man skal være rigtigt meget sikker i sin sag for at
second-guesse de officielle optegnelser.

Bl.a. har en stor del af navneregisteret for Grønland, på et tidspunkt,
været konverteret til decimalgrader med få (kun 1 som jeg husker)
decimal. Det har givet nogle uheldige og til tider stærkt misvisende
placeringer - Nogle af disse data findes også i brug hos GEUS, selv om
fejlen formodentligt oprindeligt stammer fra daværende KMS. Navne
'forskydningen' har blandt andet medført at oplagte vand-navne som fx
'sælbugten' ender på toppen af et fjeld, og tilsvarende. Men da navnene
primært er på grønlandsk kan det være vanskeligt for
ikke-grønlandsktalende at opdage sådanne smuttere. Alene derfor bør man
være forsigtig.

Der er desuden flere sprog i spil. De fleste steder har et primært navn
på Grønlandsk og et alternativt navn på et andet sprog. Det andet sprog
kan være dansk, men det kan også ofte være engelsk! Der findes desuden
forskellige dialekter af grønlandsk (eller i hvert fald forskellige
stavemåder) Primært skelnes mellem Øst- og Vest-grønlandsk. Denne
skelnen er forbundet med stor vigtighed for en grønlænder, og kan ikke
overvurderes.

Nogle lokaliteter i Grønland har kun udenlandske navne, typisk opfundet
af udenlandske hvalfangere, militærfolk eller forskere. Selv om disse
som regel er lavet af nød, p.g.a. mangel på eksisterende navne, så er
det altid upopulært - lige som vi ikke bryder os om at tyskerne kalde
'Slesvig' for 'Schleswig'

Jeg anbefaler, kraftigt, at man skeler til de officielle betegnelser
inden man kaster sig ud at navngive steder i Grønland, og at man altid
søger Grønlandsk sproget assistance - Der er mange faldgruber, og det er
et følsomt emne i Grønland.

vh. Martin (engang ansvarlig for de grønlandske stednavnesamlinger ved GST)