[Talk-dk] Nordøstgrønland

Anders Hedelund anders at xoz.dk
Lør Jan 26 16:34:45 UTC 2019

Nordøstgrønland er i øvrigt specielt på den måde, at nogle af de første
europæere mødte den allersidste stamme inuitter en dag i 1836, tror jeg.
De nåede stort set ikke at kommunikere. Så alt fik tildelt navne af de
opdagelsesrejsende eller fangerne: Tyskere, franskmænd, nordmænd og
danskere.

Først i 1900-tallet blev den allersydligste del koloniseret af inuitter,
så dér er der selvfølgelig (tilkommet) inuitnavne, og over tiden kommer
der utvivlsomt flere og flere. Jeg vil dog gætte på, at de etablerede
stationer og fangsthytter længe vil hedde det, de hedder..