[Talk-dk] Relationer mellem wiki.OSM og OSM

Jørgen Elgaard Larsen jel at elgaard.net
Fre Jun 28 12:36:46 UTC 2019

Anders Lund skrev:
 > Så mit spørgsmål er, hvordan jeg knytter en relation mellem wiki og
OSM - jeg har ikke kunne finde relationsnummeret i OSM.

Jeg kan heller ikke finde en relation for 1A i Århus. Er du sikker på,
at du har uploadet den? (Den få ikke et id, før du publicerer den).

Nu skriver du ikke, hvad du bruger til at redigere OSM. Det er nemt at
se relationens id i JOSM, så jeg antager, at du ikke bruger den.

På osm.org kan du vælge "Rediger med iD" og vælge en vej, der er med i
relationen. I data-vinduet til venstre i vinduet kan du så nederst se de
relationer, den er med i. Klik på relationen. Helt nede i bunden til
venstre kan du så vælge "Se på openstreetmap.org". Det burde åbne et nyt
vindue, hvor du bl.a. kan se id på relationen.

Derefter kan du redigere siden på wikien og indsætte det rigtige
relations-id.

- Jørgen

P.S. En anden måde at finde relationer på er med Overpass Turbo
(https://overpass-turbo.eu/). Følgende query finder relationer "2A" i
det kortområde, man har valgt:

([out:json][timeout:25];
(
   relation["type"="route"]["ref"="2A"]({{bbox}});
);
out body;
 >;
out skel qt;