[Talk-hr] oznacavanje uskih ulica

Matija Nalis mnalis-openstreetmaplist at voyager.hr
Sub Kol 21 15:58:29 BST 2010

On Sat, Aug 21, 2010 at 10:48:14AM +0000, Valent Turkovic wrote:

> Ja sam više gledao kako to ljudi već koji mapiraju rade, a valjda onda
> treba hrpe toga prepravljati jer nisam vidio da tako rade.

Nema smisla prepravljati "na slijepo" dok nemas bolju alternativu. A kada
imas bolju alternativu, nije toliko tesko sloziti bot (ili zagnjaviti neciji
drugi bot) koji ce i vecinu tih izmjena automatski napraviti.

Dakle ako si u pravu da su ljudi namjerno stavljali highway=pedastrian
umjesto highway=footway da im ne bi bilo renderirano tockicama, onda trebas
prvo smisliti alternativu (vidi nize) kako nagovoriti mapnik da to drugacije
rendera (a ta alternativa nikad *nije* neispravno tagiranje highway=xxx!).
Inace ce tvoji izmjene oni vjerojatno undoati, sto ce doveseti samo da
uzaludno utrosenog vremena na obje strane.

Naravno treba kontaktirati originalne editore, sasvim je moguce da su krivo
ukucali iz neznanja, i da bi im mozda cak i draze bilo da se renderira kao
tockice.

> Pogledajte Zadar, cijeli je highway=pedestrian, dok bi samo glavna ulica
> trebala to biti a ne i one manje.
>
> Pretpostavljam da je ista stvar i za druge gradiće...
>
> Iako tako piše u wikiju osobno ne bih tako označavao ceste, čaš štoviše
> bih "namjerno" krive označavao podatke samo zbog toga što default
> rendering (Mapnik) je podešen da crta te ulice iscrtkano, što je po meni
> veliki FAIL, tako čine karte manje korisnima.

Ne, ne, ne, to je potpuno pogresno!! Prvo pravilo ispravnog mapiranja u OSMu je:
*** Don't map for the renderer ***

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Good_practice#Don.27t_map_for_the_renderer

> Aplikacija na mobilnim uređajima koriste standardni mapnik render i onda
> su takve karte slabo čitljive, u ovom pogledu je puno bolji prikaz na
> Osmarenderu ali njega nitko ne koristi :(

Moje aplikacije na mobilnim uredjajima ne koriste (ni Whereami, ni GpsMid --
nemam naime flat rate data plan na mobu niti stotine GB slobodno na storagi
kartici). A ovi recimo imaju svoje built-in realtime renderere. Koji se, gle
cuda, ponasaju ZNACAJNO drugacije od Mapnika.

<sarcasm>Najbolje da ja mapiram tako da mi na njima lijepo izgledaju stvari.
Kako auto nemam nego bicikliram, mogao bih npr. parking za bicikle
oznacavati sa amenity=parking jer mi se to lijepo renderira tamo na
mobitelu. Isto tako siroke "prave" biciklisticke staze cu staviti kao
highway=primary da ih bolje vidim itd.</sarcasm>

Da li vidis u kakav kaos vodi namjerno neispravno tagiranje? Da ne
spominjemo stvari koji tebi super izgledaju nekome drugome tko ima druge
potrebe bas i ne (think: cyclemap, cartagen, za avione i brodove oni
rendereri itd).

Ukratko: radije nista ne tagirati nego namjerno neispravno tagirati. Jos kad
ljudi namjerno krivo tako tagove a NE stave FIXME=xxxx tagove da to oznace
da je to zapravo strgano zato da bi ljepse izgledalo (kao vecina njih), onda
to prakticki garantira da to vise nitko nikad nece popraviti i zauvijek ce
ostati strgana i nepotrebljiva baza - cak i kada renderer jednom bude
izmijenjen/popravljen.

> Znam da treba pravilno označavati karte ali mi je sranje kada ono što
> pavilno označim bude loše prikazano pa vjerujem da zato i ostali "krivo"
> tagiraju ulice.

Onda pokrenes diskusiju oko toga na listama, predlozis novi tag (ako hrpi
ljudi ne pase izmjena renderiranja highway=footway) ili dodatne tagove i
renderiranje u tom slucaju i sl.

> Sve karte koje odmah vizualno ne prikazuju koje ceste su koliko prohodne
> su meni veliki promašaj, a takav je trenutno default render na mapniku.

Dobar primjer. Jer vidis - ipak, iako se ruzno renderiraju, nisi stoga poceo
sire ceste crtati kao poligone sa area=yes ili building=yes da bi se ljepse
vidjelo na Mapniku da su sire. A mogao si!

I opet ista stvar: Don't map for the renderer!

Upisuj podatke dakle onakvima kakvi jesu, a za to kako ce se (i da li ce se
uopce i ako da na kojim zoom levelima) vidjeti na nekom rendereru predlazi,
raspravljaj, lobiraj, pisi patcheve itd.

> Na moru ima i jako puno pješački staza od kojih neke prohodne za bicikle
> neke samo za pješake, neke su posute šljunkom, neke betonirane dok su
> neke smo put kroz dalmatinski krš.

zato imas bicycle=yes, highway=footway, highway=path, foot=yes,
surface=gravel, surface=concrete, surface=compacted itd.

> Karte koje namaju jasno vidljive označene ceste prema klasi i brzini su
> promašaj, tako bih naprimjer i unutar gradova koristio secundary i
> tetriary tagove kako bi se odmah označile ceste kojima se može brže proći
> nego neke male sporedne umjesto da sve imaju isti tag highway=residential.

Nenene, NIKAKO nemojte krivo oznacavati stvari samo zato da bi se ljepse
renderale. Kao prvo, jednom krivo uneseni podaci *zauvijek* otruju bazu i
nikad se nece popraviti (cak niti kada se renderer popravi), trgaju druge
renderere i routere itd.

Kada je nesto krivo oznaceno to nitko osim onoga tko je to napravio ne zna,
i pretpostaviti ce potpuno krive stvari. Da, tebi ce mozda lijepo izgledati
karta na Mapniku na PCu, ali mene ce npr. GpsMid router odvesti u pripizdinu
preko pol brda jer su mu to tvoji krivi tagovi namjerno rekli (a nitko nije
mogao znati da si ih ti namjerno krivo unio).

Dakle treba koristiti dodatne tagove (tipa maxspeed, maxspeed:practical itd)
i onda lobiraj za njih (ili sam napisi patch) za renderere, routere itd. da
koriste dodatne tagove ako postoje.

> Evo primjer: oko parka postoji pješačka staza ali i kroz park također, po
> standardnim uputama bih sve njih označio s highway=footway + bicycle=yes,
> s time da bih staze oko parka imali surface=tarmac dok one unutar parka
> surface=gravel.
>
> Kako napraviti bolje renderirane karte?

Radom, radom i samo radom :)

> Da li koristiti lazne tagove?

Ako pod "lazne" mislis "namjerno krive" - odgovor je nikako NE!

Ako pod "lazne" mislis "unapproved" tj. koji nisu opisani na wikiju, odgovor
je isto ne - ali se lagano rijesi tako da predlozis neki dodatni tag
(http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposal) i onda ga (kada se
iskristaliziraju sve nejasnoce) takvog koristis da bi upisivao dodatne
podatke koji mogu izmijeniti ponasanje renderera. Da, zahtjeva nesto truda i
volje, slazem se. Znacajno vise vremena nego namjerno neispravno tagiranje.
No s druge strane jedno je korisna aktivnost, a drugo prakticki vandalizam.

> Razgovarati s OSM ekipom i dogovoriti promjene na mapnik rendereru? Može
> li se uopće dobiti kakav koncenzus?

Vjerujem da da, bitne stvari su:

- nikad, ali NIKAD, bez obzira koliko mislio da je to dobra ideja, nemoj
  mijenjati nesto sto je netko drugi zamislio za nesto drugo bez da se
  postigne koncenzus. Za nevedeni primjer, nije uopce nemoguce da ce dio
  ljudi biti protiv da se izmijeni nacin renderiranja znacajno rasirenog
  highway=footway (iako mozda i nece zbog T at H Osmarendera, ali to neces
  znati prije diskusije)

- nacin za to rijesiti da i vuk bude sit i koza cijela, je predloziti
  alternativni ili dodatni tag, zatim upotrijebiti ga na hrpi mjesta, i tek
  onda lobirati da renderer to uzima u obzir i drugacije ih renderira.

  Npr. da se obicni highway=footway nastavi crtatiti sa tockicama, ali npr.
  ako ima dodatni tag width > 2 ili bicycle=yes, da se onda crta kao tanka
  siva linija (ili nesto drugo, samo primjer je ovo -- napraviti diskusiju
  na recimo tagging at openstreetmap.org listi prvo i skupiti prijedloge, pa
  onda predloziti rezultat da li ima tko koji komentar jos pa onda
  predloziti za renderiranje finalni prijedlog).

> Ako se ne moze dogovoriti da default mapnik (da znam da imam mogucnost
> postaviti svoj renderer, ali ako ga ja i postavim i dalje će svi koristiti
> default tileove od OSM-a ili od ja dolazim u napast da routam oko tog
> problema takvim tagiranjem da karta bude preglednija.

*bilo sto* drugo je bolje nego namjerno neispravno tagirati stvari da bi
"bilo lijepo na Mapniku". Vidi onog lika koji je koristio highway=primary
(sa tunnel=yes) da bi mu lijepo izgledao CERNov particle accelerator na
Mapniku! Samo srecom nitko nije se autom krenuo voziti 120km/h po istome,
iako izgleda i routa se kao lijepa zaobilaznica :)

> Ne može na isti naćin biti renderirana asfaltirana staza širine 3 metra i
> mala šljunčana stazica od 1 m koje obje idu kroz park, ili popločane
> gradkse ceste i neki puteljak uz more.

Kao sto vidis, ne samo da moze, nego cesto i je :)

Kao prvo, da se slozimo oko jedne stvari (ako je moguce) - a to je da je
*nemoguce* napraviti renderer koji ce *svima* stvari renderirati onako kako
oni hoce. Nesto sto je tebi super, meni ce moguce biti grozno, i obratno.

Kao drugo, osmisliti KAKO bi zelio da izgleda koji od njih i vidjeti koja je
podrska kod drugih za tu ideju. Ako se tebi nesto cini super, a ogromna
vecina drugih smatra da je to losa ideja, onda je jedino rjesenje za tebe
tvoj vlastiti renderer sa svojim config fileom.

Ako se pak dosta ljudi slozi da je tvoja ideja OK i da ima smisla, onda se
to moze formalizirati i predloziti na tagging itd listi, pa i napisati
patchevi za renderere da to tako i prikazuju.

> Htio bih čuti što vi mislite o ovome.

Evo predlozi kako bi razlicito htio da se tagiraju neke stvari, pa mozemo i
mi ostali uskociti sa prijedlozima kako to diferencirati (druge vrijednosti
tagova, dodatni tagovi, itd) i da li nam se svidja kako si to zamislio ili
mislimo da bi bilo bolje kako drugacije.