[Talk-hr] Fwd: pravne zavrzlame

Matija Nalis mnalis-doma at voyager.hr
Sri Kol 25 19:02:33 BST 2010

On Sat, Aug 21, 2010 at 07:57:01PM +0200, Marko Dimjasevic wrote:
> Očito ta ekipa ovo ne bi napravila, no eto onda barem kao misaoni
> eksperiment - što da je situacija obrnuta? Odnosno, na formularu
> jedino možeš staviti "disagree", a ako bi htio kliknuti na "agree"
> koji ne postoji, imaš listu legal-talk na kojoj možeš izjasniti svoje
> stavove. Tko će kršiti takve smjernice, bit će udaljen s liste na 24
> sata da malo oladi. Zanimljivo bi bilo vidjeti koja bi opcija bila
> najzastupljenija.

To je jedna od stvari koja me smeta, sto se sve od pocetka gura [1] jedan
tip licence (sto kompleksniji / sa sto vise pravila) a da se druga moguca
rjesenja (kao PD/CC0) ignoriraju kao realna mogucnost bez ozbira na zelje.
(No da ne ulazim pretjerano u teorije zavjere, moguce je i da samo nisu uopce
razmisljali, naravno. No obzirom da znam preko par opensource projekata koji
su bili open source pa su raznim igrama postali closed source radi raznih
financijskih interesa a kontra interesa open source zajednice...)

Dakle PD/CC0 je namjerno ignoriran u izboru licence uopce (mozda zato jer
SteveC je protiv istog?) iako neoficijalni pollovi pokazuju da je upravo
njega najvise contributora zeli: http://doodle.com/feqszqirqqxi4r7w
[za ODbL 148, za PD 210, za CC-BY-SA 48, neodlucnih skupa 71]

Takodjer i sami sluzbeni rezultati OSMF glasanja (i responsea na istog) su
dosta "cudni" http://www.osmfoundation.org/wiki/License/OSMF_member_vote_results :

1) preko polovice (138:132) clanova nije glasalo ili je izrazilo
   neprihvacanje uopce da se prema OSM contributorima krene sa prijedlogom
   prelaska na ODbL, odnosno manje od polovice ukupnog broja clanova je bilo
   ZA pokusaj prelaska (cijela stvar je IMHO trebala vec tu pasti u vodu i
   otici na dodatno razmatranje - zasto dobar dio ljudi nije glasao ili je
   bio protiv? sto se moze poboljsati?)

2) velika razlika u odnosu na nesluzbeni poll gore -- iako vecina OSM
   contributora zeli PD, cini se da ga zeli puno manje OSMF membera. Da li
   radi lojalnosti prema kolegama iz LWG (Licence Working Group) ili iz
   nekog drugog razloga? Mozda je i statisticki slucajno skroz divergentno
   razmisljanje te grupe korisnika, naravno, ali opet cudi...

   kada se zbroje oni koji ne zele nikakvu zastitu (PD) i oni koji zele
   zastite koje nudi ODbL (BY+SA on Database, BY on Produced works) dobije
   se (od OSMF clanova koji su glasovali) dobije se 261 bod za ono sto nudi
   PD, u odnosu na 415 za ono sto nudi ODbL)

3) vezano uz 2, od onih pak OSM membera koji jesu glasali, velika vecina (67
   ZA, samo 28 protiv) zeli da se ShareAlike/copyleft odnosi i na produced
   works (dakle renderirane karte i dr.); no svejedno se i nakon glasanja
   gura ODbL koji te zastite (za razliku od trenutnog CC-BY-SA) namjerno nema.

   Stoga ne cudi da isto provocira razne teorije zavjere (zasto jednoj
   licenci kao ODbL koja se promovira kao jednaka copyleft/sharealike
   licenca kao i CC-BY-SA [samo jos pravno bolja] odjednom je nestala
   ta stavka, za kojeg vecina onih koji su glasali misli da je vrlo bitan ?!)

   Sluzbeno objasnjenje: to su bila samo dodatna pitanja za ispitivanje
   javnog mijenja; a ne utjecu na to da li se dalje ide sa ODbLom ili necim
   drugim (za to je bilo pitanje pod 1)

4) OSMF glasanje istina ukljucuje i nove nove CT (Contributor Terms); no tek
   se kasnije zapravo u siroj javnosti saznaje da je radi kompatibilnosti s
   novim ODbLom eto nuzno da se *svi* OSM contributori odreknu svog prava da
   odredjuju kako ce licencirati podatke(!!), i da to pravo bezuvijetno
   moraju prepisati na OSMF koji onda dozivotno i bez mogucnosti povlacenja
   tog prava od strane autora moze odlucivati o tome -- a kako ce OSMF tu
   novostecenu moc koristiti se u CT zatim ogranicava sa tek dvije (kratke i
   nedovoljno umirujuce IMHO) recenice! (jedna od najvecih gresaka po meni
   -- copyleft/sharealike najbolje funkcionira ako ga sharea hrpa nezavisnih
   autora. Inace se prelagano dogodi "danas je ovdje - sutra ga nema" (ili
   sutra je pod nekom licencom koja eto pogoduje bas jednoj komercijalnoj
   firmi a nezavisnima koji bi htjeli konkurirati je banana)

> Uz ovako zavidno visoku razinu uvažavanja drugačijih stavova i
> demokracije, možda najbolje što se može dogoditi OpenStreetMapu je
> scenarij u slučaju XFree86 iz 2003. [1]
>
> [1] http://en.wikipedia.org/wiki/Xfree86#2003:_The_fork_and_the_disbanding_of_the_Core_Team

Da, mozda. Ima ljudi koji su nezadovoljni dovoljno da se pripremaju napraviti
fork ako bude potrebno, rasprave se mogu pratiti (i istima se dapace prikljuciti) a:
http://groups.google.com/group/osm-fork

Problem u odnosu na fork softwarea je sto fork softwarea mozes napraviti bez
nekih resursa: ima x stranica tipa GNU savannah, sourceforge, github itd itd
gdje se moze i besplatno hostati fork projekta. A voditi ga moze jedan
covjek u slobodno vrijeme.

ZA fork OSMa, treba ti solidan hardware (desetak 8procesorskih strojeva,
neki i sa 64GB RAMa, hrpa brzih diskova u brzom RAIDu), te hosting i struja
i brza internet pipa. I preko nekoliko dediciranih sposobnih admina samo da
to poinstaliraju i drze operabilnim. I sve to *prije* nego uopce mozes
razmisljati o tome da li ima podrske i interesa za fork.

> P.S. Već kojih 2 mjeseca odgađam gostovanje u jednoj emisiji na Radiju
> Križevci gdje bih u trajanju od pola sata prezentirao OSM. Razlog
> odgađanja je ovaj prelazak na ODbL. Neugodno mi je pričati o tome kako
> je OSM demokratski način kartiranja kada se iza kulisa demokracija
> prakticira na spomenutoj zavidno visokoj razini.

Nazalost; i na mene cijeli kaos i pitanje sto ce biti utjece negativno i
znacajno mi smanjuje entuzijazam dok ne vidim kako ce stvari zavrsiti.. I
tako, svi izgleda cekaju. :-(

Shvacam da za neke stvari treba vremena, ali dosli su do tocke gdje cekanje
aktivno steti projektu... Vremena za razmisljanje je bilo napretek prije
nego su krenuli aktivno i stvar dogurali do pola, sada broj nezadovoljnika
dnevno raste jer ne znaju sto ce biti.

Na moje OSM wiki stranice je sletio {{ODbL-hurts}} tag, koji kaze "I support
the existing [CC-BY-SA 2.0] license and don't want data or active users to
be abandoned."

To mi je najveci problem: gubitak podataka (i udarac na entuzijazam ljudi:
koliko vas bi se nastavilo baviti projektom kada bi ispalo da iako ste vi
sve prihvatili, ce recimo 30% svih vasih izmjena morati biti obrisano jer se
baziraju na necijem tudjem radu, a tak netko je eto trenutno nedostupan?
znamo li uopce da li smo svi od nas jedva par desetaka u HR koji smo
contributali i dalje dostupni? A da li prihvacaju nova pravila igre?)

Mozda bi druga licenca zaista bila i bolja (pogotovo da je odabrana na
pocetku projekta a ne nakon x godina kada treba ganjati preko stotinu tisuca
contributora da daju svoj pristanak!), ali mislim da ODbL, a pogotovo novi
CT to nisu -- a ovakav nacin izvedbe (kojim ce se ce se izgleda napraviti
puno veca steta projektu i communityu nego ikakva korist koju bi bolja
licenca mogla donjeti) da i ne spominjemo :-(

[1] i tu ne mislim da je kriv OSMF kao takav, vecinu ljudi tamo isto ne
    zanima licencno pitanje vise nego prosjecnog OSM contributora), pa niti
    LWG (koji su napravili dobar posao za ono sto im je zadano), nego OSMF
    Board, koji nije LWGu zadao zadatak da nadju najbolju licencu koju
    community zeli, nego najbolju licencu koja bi (izgleda) njima pasala (za
    komercijalno iskoristavanje vjerojatno...

--
Opinions above are GNU-copylefted.