[OSM-talk-nl] recreatieve paden en wegen in Nederland

Freek freek_osm at vanwal.nl
Mon Aug 6 10:53:31 UTC 2007

On Monday 06 August 2007, Rik van der Helm wrote:
> Ik zal de GB-boys 's vragen om een heldere definitie.

Ben benieuwd wat het had moeten zijn.

> Vreemd genoeg zijn de bijbehorende 'tracktypes' al wel 'approved'.

Dat is op een beetje rare manier gegaan inderdaad. Ik vind het zelf wel
prettig om de kwaliteit van onverharde wegen aan te kunnen geven, maar ik kan
me voorstellen dat er mensen zijn die dit niet zo'n mooie manier vinden.

> Bedoel je 'toegankelijk' of 'opengesteld' ? Toegankelijk wijst op de
> fysieke conditie, opengesteld of met bordjes of andere aanduidingen is
> aangegeven dat autoverkeer is toegestaan.

Ja, ik bedoel toegankelijk als fysieke conditie (bijv. met veel gras, zanderig
en/of hobbelig).

> Als ik je goed begrijp heb je het dus over
> - openbare (land)weg
> - onverhard
> - niet opengesteld voor auto's

Volgens mij dus wettelijk gezien wel opengesteld voor auto's (vanwege het
straatnaambordje en de afwezigheid van borden om het te verbieden). Ik zie
dat mijn omschrijving wel wat overeenkomt met die van byways van Nick.

> - smaller dan twee autosporen.
> Die valt inderdaad tussen twee definities in. Ga ik nog eens verder op
> kauwen.

Gesloten voor auto's kom ik nauwelijks tegen, alleen in natuurgebieden.

> Er zijn twee verschillende proposals die de route-tag gebruiken. Ik
> bedoelde deze:
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/Trail
> In combinatie met deze:
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/User:Ben./Highways
> De kern van deze discussie is: Haal paden en wegen waarvan de wettelijke
> status moeilijk definieerbaar is uit de highway-hierarchie. Hier moet
> dus een andere key dan 'highway' voor bedacht worden. Gedacht wordt aan
> route=road/track/trail/path

Geen slecht idee lijkt me.

Is er trouwens ook al ergens een manier bedacht om aan te geven dat het om een
pad in een natuurgebied gaat? Vaak is dat aangegeven met zo'n groen bordje
dat het opengesteld is, maar niet voor gemotoriseerde voortuigen enzo en
typisch met een houten paal dwars over het pad, zodat je er alleen te voet
makkelijk langs/overheen kan.

--
Freek