[OSM-talk-nl] Mag dit?

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Tue Jul 24 15:01:38 UTC 2007

Op 24-07-07 heeft Milo van der Linden <mlinden at zeelandnet.nl> het volgende
geschreven:

> Hallo OSM-ers,
>
> Ik heb een klant die veel contact heeft met geo-afdelingen van gemeenten.
> Deze klant is erg geïnteresseerd in de OpenStreetMap kaarten als ondergrond
> voor zijn webbased kaart oplossing. Ik heb aangegeven dat de Creative
> Commons licentie verlangt dat je middels "voor wat hoort wat" gebruik maakt
> van OSM data, m.a.w. als je data gebruikt, moet je ook iets terug geven
> (dit is mijn vrije interpretatie van het CC principe)

Dat is een wel heel vrije interpretatie. Een verplichting van die aard is
niet eens impliciet in de by-sa-2.0 licentie opgenomen. Dat zou het gebruik
ook veel te veel beperken.
Wel goed dat je weer iemand enthousiast heb gemaakt om gegevens te delen
natuurlijk :)

 De klant wil graag bij gemeentes lobby-en om gedetailleerde kaarten vrij te
> krijgen voor OpenStreetMap. Hij zou deze dan aan ons beschikbaar stellen;
> wij converteren die naar lat/lon WGS84 en maken ze openbaar met
> OpenStreetMap.
>
> Zou dit mogen? Zowel aan OSM kant als aan gemeente kant? Of is dit een
> onzuivere constructie?

Ik ben daar ook wel in geinteresseerd. Het hangt uiteindelijk af van de
licentie waaronder zij gaan vrijgeven, dat zou minimaal ook by-sa moeten
zijn lijkt me? Voer voor juristen. Ik zat me laatst iets dergelijks af te
vragen omdat ik na het mappen gegevens wilde dubbelchecken in de
stratenatlas van Amsterdam, een uitgave van de gemeente. Op de uitgave rust
copyright, maar op de kaartdata volgens mij niet. Wat mag je daarmee doen?