[OSM-talk-nl] Mag dit?

Ante Wessels ante at ffii.org
Tue Jul 24 15:04:41 UTC 2007

On Tuesday 24 July 2007 16:42, Milo van der Linden wrote:
> Hallo OSM-ers,
>
> Ik heb een klant die veel contact heeft met geo-afdelingen van
> gemeenten. Deze klant is erg geïnteresseerd in de OpenStreetMap kaarten
> als ondergrond voor zijn webbased kaart oplossing.

Dat mag, "attribution": naam vermelden

Attribution. You must attribute the work in the manner specified by the author
or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your
use of the work).

Zelf heeft osm een link naar de volgende pagina, dat zal dus voldoende zijn:

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

> Ik heb aangegeven dat
> de Creative Commons licentie verlangt dat je middels "voor wat hoort
> wat" gebruik maakt van OSM data, m.a.w. als je data gebruikt, moet je
> ook iets terug geven

Bij alleen gebruik maken, alleen attribution. Bij veranderen, share alike:

Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may
distribute the resulting work only under the same or similar license to this
one.

Hier blijft een vraag open. Wat is "build upon"? Zo'n formulering kan leiden
tot meters jurisprudentie. Valt "ondergrond voor zijn webbased kaart
oplossing" er onder, in de zin dat dan het uiteindelijke geheel vrijgegeven
moet worden? Hoe besmettelijk is share alike?

> (dit is mijn vrije interpretatie van het CC principe)
>
> De klant wil graag bij gemeentes lobby-en om gedetailleerde kaarten vrij
> te krijgen voor OpenStreetMap.

Prima uiteraard.

> Hij zou deze dan aan ons beschikbaar
> stellen; wij converteren die naar lat/lon WGS84 en maken ze openbaar met
> OpenStreetMap.

De gemeente dient hier dus mee in te stemmen. Dan is alles rond.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante