[OSM-talk-nl] Nieuwe statistieken

Eugene van der Pijll pijll at gmx.net
Fri Jun 1 18:52:16 BST 2007

Martijn van Oosterhout schreef:
> Tja, met auteursrecht is het bijna dat alles waar geen explicitiete
> toestemming voor gegeven is, is verboden. Dat is misschien niet de
> bedoeling, maar als het niet staat dat het mag, moet je niet gewoon
> aannemen dat het mag.

(Het gaat hier toch nog om de CBS-data?) Het gaat mij niet om ieder afgeleid werk, maar alleen om het maken van kaarten. En in de voorwaarden voor het gebruik staat dat visualisatie van de data toegestaan is mits de bron vermeld wordt.

Of het kopieren van de geodata de OSM database gecovered wordt, weet ik niet. Maar dat werd sowieso al moeilijk vanwege de verplichte bronvermelding.

> Ik heb wel zitten denken, iemand zou ze kunnen benaderen, zeggen waar
> wij mee bezig zijn, dat wij subsidie hebben om dit te doen en of ze
> het OK vinden. Als ze bijvoorbeeld akkoord gaan met het idee dat wij
> hun naam ergens in de wiki en in de database zetten in plaats van op
> de kaart zelf, dan zou daar geen probleem meer zijn. Daar bestaat de
> source tag nou eenmaal voor.

Je zit hier wel met twee rechthebbenden. Ik denk dat het CBS wel te overtuigen is, maar de oorspronkelijke data komt (denk ik) van de Topografische Dienst/Kadaster. En die verdienen hun geld met geografische data.

groeten,
Eugene