[OSM-talk-nl] Nieuwe statistieken

Danny Maas dmace99 at gmail.com
Fri Jun 1 18:28:35 UTC 2007

On 6/1/07, Eugene van der Pijll <pijll at gmx.net> wrote:

> (Het gaat hier toch nog om de CBS-data?) Het gaat mij niet om ieder
> afgeleid werk, maar alleen om het maken van kaarten. En in de voorwaarden
> voor het gebruik staat dat visualisatie van de data toegestaan is mits de
> bron vermeld wordt.
>
> Of het kopieren van de geodata de OSM database gecovered wordt, weet ik
> niet. Maar dat werd sowieso al moeilijk vanwege de verplichte
> bronvermelding.

> Je zit hier wel met twee rechthebbenden. Ik denk dat het CBS wel te
> overtuigen is, maar de oorspronkelijke data komt (denk ik) van de
> [...]

De topografisch dienst en het Kadaster zijn eveneens verplicht hun met
belastinggeld betaalde data in 2009 (eigenlijk per direct) vrij te geven.
Beide diensten zijn overheidsinstellingen, en verdienen hun geld dus in
principe niet met de verkoop van de data. Daarom kost jouw
kadasteruittreksel ook maar 5 euro in plaats van 5000.

Een andere invalshoek in deze discussie is dat het misschien op een gegeven
moment interessant wordt om bedrijven/instellingen die data aanleveren zodat
we ze kunnen gebruiken, te gaan leren/instrueren dat zij er bij gebaat zijn
om zelf hun data bij te gaan houden in OSM.
Ik denk dan aan een makkelijk te volgen instructie in de wiki, en zelfs
teams van vrijwilligers die bij deze data-aanbieders langsgaan voor
instructie.

Uiteraard moet dan wel de OSM-server flink worden uitgebreid. Hier zijn weer
andere constructies voor.

Een goed uitgevoerde How-to zou sws geen overbodige luxe zijn, want dat is
een groot gemis, en zorgt voor wekelijks dezelfde vragen van beginners.