[OSM-talk-nl] Beginner / Intro

Oliver Heesakkers osm at heesakkers.info
Sun Jun 3 15:37:30 BST 2007

Op Sunday 03 June 2007 14:37:26 schreef Gert Gremmen:
> Hallo Allemaal,
>
> Sinds een dag of tien ben ik lid van dit forum, en
> gister heb ik voor het eerst een endje gefietst met mijn
> HP Ipaq 6515 in de omgeving waar ik woon (delft)
> Wel even gechecked  hoe het er voor stond op
> de map natuurlijk.
> Ik gebruik nonigps en merkaator.
>
> Vanmorgen heb ik de eerste resultaten 13kM van
> Een uurtje fietsen geupload.
>
> Probleempje, merkaator kan de geuploade tracks
> niet downloaden ???
> Daarop heb ik de lokale file ingelezen, en ben aan
> Wegen leggen gegaan.
> [...]

Als je een node hebt geselecteerd kan je die met 'Move' verschuiven naar een
andere node, die smelten dan vanzelf samen.

Fietspad kan je selecteren onder 'Type' (cycleway)
Idem voor voetpaden (footway)

Busbaan zal je met de hand in moeten vullen, 'Type' laat je dan gewoon staan
op wat toepasselijk is in dat gebied. Daarna voeg je toe:
key: access, value: no
key: access, value: psv

ECHTER:
Merkaartor heeft (helaas) te lijden onder gebrek aan aandacht van
ontwikkelaars. Ik heb de originele (Nederlandse) schrijver gemaild gehad,
maar hij gaf aan dat hij te druk is met andere bezigheden om aandacht te
kunnen besteden aan Merkaartor.

De patch die ik hem toen aanbood om een kleine typefout in de term "motorway"
te corrigeren heeft in de afgelopen maanden zijn weg ook nog niet gevonden
naar subversion (pas daar op als je snelwegen gaat maken).

Daar komt nog eens bij dat onbekend is hoe goed de 0.4 api geimplementeerd is
in Merkaartor. Een typefoutje corrigeren en opnieuw compileren onder FreeBSD
kan ik dan nog wel, maar zo'n api-implementatie nakijken en compileren voor
Windows gaat mijn vrijwel non-existente C++ vaardigheden ver te boven.

Dus helaas moet moet ik je aanraden een andere editor te gebruiken, in ieder
geval tot een ervaren C++-ontwikkelaar de 0.4 api code een keer heeft
nagekeken.