[OSM-talk-nl] Straatnamen plaatsen

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Wed Jun 13 16:06:16 BST 2007

Op 13-06-07 heeft Milo van der Linden <mlinden at zeelandnet.nl> het
volgende geschreven:

[..]

>  Het labelen is een techniek die niet moet worden onderschat en zeer complexe algorithmen kan bevatten. Meestal is het zo dat in de kartografie, de labels met de hand in een écht grafisch pakket worden gepositioneerd wanneer het om een papieren product of een échte afbeelding gaat. Kartografie is een vak, vaak onderschat en zeker wanneer je echt een mooie kaart wil........ NIET te automatiseren!
>  Je vraagt grafici toch ook niet of ze geen computerprogje hebben dat automatisch een logo voor een bedrijf maakt?
> [...]

Amen!

Maar dat het maken van een knap uitziende kaart niet te automatiseren
is, betwist ik. Als ik zie wat ik met een middagje priegelen in
MapServer in elkaar kan hacken (eh...ik bedoel, cyclisch ontwikkelen),
en helemaal wat google voor elkaar bokst op basis van de
teleatas-dataset, dan zie ik gewoon kwalitatief acceptabele kaarten
voor het doeleinde waar ze voor zijn gemaakt.

Blijft recht overeind dat *echte* kartografie gewoon edel handwerk blijft.
--
martijn van exel -+- mvexel at gmail.com -+- http://www.handsomedevil.nl/