[OSM-talk-nl] Straatnamen plaatsen

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Wed Jun 13 15:32:05 BST 2007

Ik weet dat met MapInfo (proest, hijg, au! ik weet het, geen open
source.. qGIS is echter nog niet zo ver gevorderd) de labeling op
verschillende manieren in kan stellen, een vak apart.

Ik zal de mogelijkheden in MapInfo labeling even opsommen:
- Aan/uit
- Tonen in zoombereik met onder en bovengrens
- Dubbele voorkomens van tekst toestaan ja/nee
- tekst-stijl aangeven
- Overlap toestaan ja/nee
- Deel-objecten labelen ja/nee
- maximum aantal labels voor deze laag (integer)
- lijnen naar labels trekken (geen, simpel, pijl) met kleur, dikte en
lijnstijl
- positionering van label (centrum, centrum-rechts, centrum-links,
top-midden, top-links,top-rechts, bodem-links,bodem-midden,
bodem-rechts, groen-links)
- offset in pixels, afstand waarop het label t.o.v. het punt moet worden
geplaatst.

Bij punten geldt dat mapinfo werkt vanuit de punt coordinaat. Bij
lijnen; vanuit het centrum van de lijn, bij vlakken, vanuit het centrum
van het vlak. Vervolgens kunnen mapinfo gebruikers de anker-punten voor
lijnen en vlakken met de hand verplaatsen.

Het labelen is een techniek die niet moet worden onderschat en zeer
complexe algorithmen kan bevatten. Meestal is het zo dat in de
kartografie, de labels met de hand in een écht grafisch pakket worden
gepositioneerd wanneer het om een papieren product of een échte
afbeelding gaat. Kartografie is een vak, vaak onderschat en zeker
wanneer je echt een mooie kaart wil........ NIET te automatiseren!
Je vraagt grafici toch ook niet of ze geen computerprogje hebben dat
automatisch een logo voor een bedrijf maakt?
Dus..... de tip... Leuk dat renderen, maar misschien moet je wanneer je
*echt een mooie kaart wil maken* gewoon vector data uit OSM exporteren
zonder labels (en liefst nog in losse lagen) en dan flink gaan Gimpen,
illustrator-en, flashen of zo.

Of je huurt een goede kartograaf zoals Hans van Maarel
(www.redgeographics.nl)

--

Milo van der Linden
mlinden at zeelandnet.nl <mailto:mlinden at zeelandnet.nl>

De informatie in dit bericht reflecteerd mijn persoonlijke mening en
niet die van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen
rechten worden ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum,
mailing-list of community dan gelden automatisch de bijbehorende
voorwaarden.