[OSM-talk-nl] over foto's gesproken

Etienne Posthumus ep at epoz.org
Tue May 1 10:26:33 BST 2007

On 5/1/07, Stefan Koopmanschap <stefan at dop.nu> wrote:
> Geen idee of dit eerder is besproken, maar ik had van het weekend een
> ideetje. Veel mensen gebruiken foto's van bijvoorbeeld straatnaambordjes
> om te onthouden welke straten hoe heten. Maar zou het niet leuk zijn als
> je aan een punt op de kaart ook een foto kan hangen. Dan krijg je een
> erg rijke kaart: Naast de standaard metadata zoals straatnaam, max
> snelheid e.d. zou je dan ook daadwerkelijk foto's kunnen hangen, zodat
> mensen kunnen zien hoe zo'n straat eruit ziet.

Een optie is om gebruik te maken van de GeoTagging data die in de EXIF
gedeelte van plaatjes zitten. Helaas hebben wij op dit moment nog geen
cameras met ingebouwd GPS, maar dat komt nog.

Op Flickr (www.flickr.com) zit er support voor 'machine tags',
inclusief de geo-stuff. Een mooi solution is om een OSM tag toe te
voegen aan plaatjes met streetnames. Nog mooier is om een OSM
namespace te maken om verder de type plaatjes te onderschijden: ietas
als: osm:roadsign.streetname of dergelijks.

Dan is het laten zien van bijbehorende plaatjes voor een punt op een
kaart een kwestie van plugins.

gr.

EP