[OSM-talk-nl] Routes en knooppuntnetwerken

Milo van der Linden mlinden at zeelandnet.nl
Thu May 3 17:21:49 UTC 2007

Een dergelijke datastructuur is niet met een eenvoudige lijn-punten
structuur te modeleren. Ik heb destijds het GIS systeem voor Telfort's
glasvezelnet opgezet (nu BT).

Modeltechnisch moet je het als volgt zien:

- Er is een fysiek net dat bestaat uit lijn en punten structuren (in
telecom: buizen, kabels, vezels, in OSM: wegen, waterwegen etc.)
- Over dit fysieke net gaan zogenaamde verbindingen (in telecom:
signalen, in OSM: toepassingen)

Je ontkomt er dus niet aan om anwb_routes op een hoger niveau te tillen.
zodat ook meerdere verbindingen op één route mogelijk zijn. Op die
manier kun je anwb_fietsroute, wandelroute, regulier verkeersgebruik
etc. naast elkaar modeleren.

Ik zou graag willen participeren in het uitrollen van een dergelijke
constructie.

Je moet een way dus niet modeleren op basis van het gebruik, maar altijd
op basis van de fysieke representatie.

Is het echt zo dat de tag route maar één keer kan verschijnen? Want in
dat geval moet dit een n:n relatie worden. routes kun je het best
modeleren in de combinatie node-way-node-way-etc-eindigend op node.
Feitelijk zou een route dus moeten bestaan uit reeds bestaande nodes en
ways. Kan dit?