[OSM-talk-nl] follow-up discussie-avond: wat kan politiek voor ons doen? --> wat hebben we nodig?

Stefan de Konink skinkie at xs4all.nl
Mon May 21 20:58:38 UTC 2007

Zoran Kovacevic schreef:

> Ik snap niet wat je bedoelt. Volgens mij zegt Martijn dat het doel is om
> afgeleid werk te maken (en dat we dat afgeleide werk vervolgens volgens
> CC in OSM zetten). Het middel om dat voor elkaar te krijgen is
> overtrekken. Om het in JOSM te kunnen overtrekken moeten (?) we het via
> een WMS ontsluiten. Als we het in een WMS willen ontsluiten, dan
> betekent dat dat het bronmateriaal gedistribueerd gaat worden, en dat
> mag waarschijnlijk niet.
>
> Wat is volgens jou onredelijk, en wat hoe zouden we het wel redelijk
> kunnen doen?

"bronmateriaal gedistribueerd gaat worden", dat is onredelijk. Zie het
als een Non-Disclosure Agreement voor hardware, je mag er best drivers
voor maken maar de brondata niet publiceren.

Analoog hieraan: een groepje van maximaal 4 man krijgen brondata van
bedrijf X, gaan het overtrekken en het bron materiaal wordt na
verwerking vernietigd. Het afgeleid werk is vrij onder CC.

Je snijdt direct in een inkomstenbron van sommige bedrijven terwijl je
dit niet hoeft te doen om een kaart te maken. Als we het clubje worden
dat alle overheids informatie openbaar willen hebben... zou ik dat iets
anders aanpakken ;)

Stefan