[OSM-talk-nl] Bulk upload naar OSM / adresnummering

paul van den berg paulbvdberg at gmail.com
Mon May 28 21:44:09 BST 2007

On 5/28/07, Richard van der Weerd <richard at mobile-science.nl> wrote:

>  Zoals jullie waarschijnlijk hebt gemerkt is de upload afgerond. Assen en
> omgeving zit er zo'n beetje in. Er zijn ruim 29000 object aan de database
> toegevoegd. Aansluitingen met de reeds bestaande wegen zijn door Toffehof al
> gerealiseerd.

Richard,
je bijdrage ziet er geweldig uit.
Toch een paar opmerkingen:
De tag 'created_by' is gereserveerd voor de editor waarmee de data ingevoerd
zijn,
niet voor degene die de data ingevoerd heeft. Daarvoor kun je 'note' of
eventueel
'source' gebruiken.
Ik zie dat je voor het winkelgebied in Assen highway=cycleway hebt gebruikt.
Ik zou
daarvoor highway=pedestrian gebruiken, met eventueel een extra tag
cycleway=lane
als je er officieel mag fietsen.
Ik zie dat je ook buiten de bebouwde kom highway=residential gebruikt, zelfs
voor
onverharde wegen. Voor verharde wegen zou ik highway=unclassified gebruiken,
voor onverharde highway=track.
De spoorlijn loopt soms over wegen heen. Ook anderen hebben al opgemerkt dat
de spoorlijn Zwolle-Groningen niet erg nauwkeurig gemapped is. Misschien
moet
dat maar eens opnieuw gebeuren. Ik hen de lijn ter hoogte van station Assen
al in
twee delen geknipt.
Het Asser Bos is opvallend afwezig. Je kunt een area maken (een way waarvan
het
eindpunt uitkomt bij het beginpunt) en dat taggen als leisure=park. Dan
wordt het
groen ingekleurd.

NB. mijn schema voor het taggen van wegen:
Ax(x): motorway, bv A7, A28
Nx(x):  primary, bv N33, N7
N3xx: secondary, bv N360 (Groningen Delfzijl), N371 (Drentse hoofdvaart)
N8xx, N9xx: tertiary, bv N860 (Haren Waterhuizen), N994 (Zuidwolde Bedum)
niet genummerd, doorgaande weg: tertiary (bv Assen Vries)
niet genummerd, landbouwwegen: unclassified (bv Paddepoelsterweg, een
 deel van Pieterpad)
niet verhard: track, met fietspad ernaast (schelpenpaadje) extra tag
cycleway=track.

Beslissen tussen tertiary en unclassified is soms lastig.
Dit is gebaseerd op wat ik in Groningen en Drenthe tegenkom. Schiet u maar
als
het anders moet..

Groet, Paulb