[OSM-talk-nl] Assen --- Re: Bulk upload naar OSM / adresnummering

Ante Wessels ante at ffii.org
Tue May 29 11:26:20 BST 2007

On Tuesday 29 May 2007 10:53, ToffeHoff wrote:

> Voor wat betreft de overige publiciteit (natuurlijk zijn we daar ook in
> Assen niet vies van) stel ik binnenkort even een mediaplannetje op.

Een tijdje terug waren ze in Groningen ontzet omdat Assen beter op Google
Earth stond dan Groningen. Bleek dat het bedrijf dat voor Assen luchtfoto's
maakt, voorgesteld had de luchtfoto's  aan Google ter beschikking te stellen.
Assen vond dat goed. Landelijke publiciteit, Assen werd platgebeld door
andere Drentse gemeenten hoe ze het gedaan hadden. Een hoog "me too" gehalte.

Nu staat Assen op de kaart (indrukwekkend!), kunnen we best vragen of we de
luchtfoto's mogen gebruiken om de kaart nog wat preciezer te maken. We vragen
dan heel weinig, de kaart is er al, de foto's worden niet gepubiceerd, alleen
intern gebruikt voor bijwerken.

Als we het een beetje leuk aanpakken kan het van heel wat meer gemeenten de
luchtfoto's opleveren. Hieronder wat links over de kwestie.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante

jan hut info at hut.nl
http://www.dsg.nl/logs/jhut/index.php?p=162&c=1
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article342010.ece/Google_Earth_ziet_Assen%2C_maar_ICT-stad_Groningen_is_grijze_vlek
http://www.trouw.nl/degids/gidsartikelen/article478493.ece/Google_Earth_dekt_heel_Nederland
ook Houten

Wij zijn daar zelf actief in geweest, erkent woordvoerder Hannie Jippes
blijmoedig namens de Drentse hoofdstad. Net als elke gemeente laten wij
regelmatig luchtfoto's maken. Het bedrijf dat die foto's maakt, wilde de
beelden "leveren aan Google Earth. En toen hebben wij gezegd: doe maar!
http://www.jumbo-euroborg.nl/?aid=723

Beste Remco,

Erg goed om te lezen dat Google Earth erg leeft in Groningen gezien het
aantal reacties. Gemeente Voorst gebruikt Google Earth (en Maps) ook al
geruime tijd (vanaf februari) om gezamenlijk met andere
overheidsorganisaties (zoals de provincie) overheidsinformatie te
ontsluiten.

www.gemgids.nl

Inwoners van Voorst kunnen hier al inloggen en hun GBA, WOZ,
bouwvergunningen in detail raadplegen. Publieke informatie over Adressen,
bouwvergunningen, provinciale publicaties, eigen luchtfoto's, etc… zijn
door iedereen te raadplegen

Het aardige hiervan is dat het ook nog eens zo is dat de initiatiefnemers
van GemGids, Voorhoedegemeente Voorst en Max.nl (de ontwikkelaar van de
Toonkamer van de elektronische overheid www.pragmatika.nl) een stichting
aan het oprichten zijn waarin de broncode onder een open source licentie
beschikbaar komt, zodat we met nog meer overheidsorganisaties verder
kunnen bouwen aan een modern digitaal loket gebaseerd op een Service
Oriented Architecture (Meer informaie over de SOA op
http://www.e-overheid.nl/atlas/referentiearchitectuur/)

Holger, informatieadviseur gemeente Voorst

http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=521&method=display&object=13952

http://www.vanuitdelucht.nl/

http://www.sybrenposthumus.com/pivot/entry.php?id=175
<sposthumus at leeuwarden.nl>