[OSM-talk-nl] Assen --- Re: Bulk upload naar OSM / adresnummering

Richard van der Weerd richard at mobile-science.nl
Tue May 29 18:30:03 BST 2007

Ante schreef:

Een tijdje terug waren ze in Groningen ontzet omdat Assen beter op Google
Earth stond dan Groningen. Bleek dat het bedrijf dat voor Assen luchtfoto's
maakt, voorgesteld had de luchtfoto's  aan Google ter beschikking te stellen.
Assen vond dat goed. Landelijke publiciteit, Assen werd platgebeld door
andere Drentse gemeenten hoe ze het gedaan hadden. Een hoog "me too" gehalte.

Ze zijn daarover in Groningen nog steeds ontzet. Ze hebben daarvoor zelfs een feestdag "Gronings Ontzet" voor bedacht. hahaha
Of haal ik nu de zaken door elkaar heen????   ;-)

Nu staat Assen op de kaart (indrukwekkend!), kunnen we best vragen of we de
luchtfoto's mogen gebruiken om de kaart nog wat preciezer te maken. We vragen
dan heel weinig, de kaart is er al, de foto's worden niet gepubiceerd, alleen
intern gebruikt voor bijwerken.
Goeie actie

Richard

On Tuesday 29 May 2007 10:53, ToffeHoff wrote:

> [...]

dan heel weinig, de kaart is er al, de foto's worden niet gepubiceerd, alleen

Als we het een beetje leuk aanpakken kan het van heel wat meer gemeenten de
luchtfoto's opleveren. Hieronder wat links over de kwestie.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante

jan hut info at hut.nl
http://www.dsg.nl/logs/jhut/index.php?p=162&c=1
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article342010.ece/Google_Earth_ziet_Assen%2C_maar_ICT-stad_Groningen_is_grijze_vlek
http://www.trouw.nl/degids/gidsartikelen/article478493.ece/Google_Earth_dekt_heel_Nederland
ook Houten

Wij zijn daar zelf actief in geweest, erkent woordvoerder Hannie Jippes
blijmoedig namens de Drentse hoofdstad. Net als elke gemeente laten wij
regelmatig luchtfoto's maken. Het bedrijf dat die foto's maakt, wilde de
beelden "leveren aan Google Earth. En toen hebben wij gezegd: doe maar!
http://www.jumbo-euroborg.nl/?aid=723

Beste Remco,

Erg goed om te lezen dat Google Earth erg leeft in Groningen gezien het
aantal reacties. Gemeente Voorst gebruikt Google Earth (en Maps) ook al
geruime tijd (vanaf februari) om gezamenlijk met andere
overheidsorganisaties (zoals de provincie) overheidsinformatie te
ontsluiten.

www.gemgids.nl

Inwoners van Voorst kunnen hier al inloggen en hun GBA, WOZ,
bouwvergunningen in detail raadplegen. Publieke informatie over Adressen,
bouwvergunningen, provinciale publicaties, eigen luchtfoto's, etc… zijn
door iedereen te raadplegen

Het aardige hiervan is dat het ook nog eens zo is dat de initiatiefnemers
van GemGids, Voorhoedegemeente Voorst en Max.nl (de ontwikkelaar van de
Toonkamer van de elektronische overheid www.pragmatika.nl) een stichting
aan het oprichten zijn waarin de broncode onder een open source licentie
beschikbaar komt, zodat we met nog meer overheidsorganisaties verder
kunnen bouwen aan een modern digitaal loket gebaseerd op een Service
Oriented Architecture (Meer informaie over de SOA op
http://www.e-overheid.nl/atlas/referentiearchitectuur/)

Holger, informatieadviseur gemeente Voorst

http://www.groningen.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=521&method=display&object=13952

http://www.vanuitdelucht.nl/

http://www.sybrenposthumus.com/pivot/entry.php?id=175
<sposthumus at leeuwarden.nl>