[OSM-talk-nl] Vanmorgen in "De Pers": TomTom: nu is het echt oorlog

Lambertus osm at na1400.info
Thu Nov 1 12:43:36 UTC 2007

Martijn wrote:
> On 11/1/07, *Martijn van Exel* <mvexel at gmail.com
> <mailto:mvexel at gmail.com>> wrote:
>
>     Zeker is daar geld mee te verdienen, en dat is ook juist wat we hebben
>     moeten! Professionele en commerciƫle dienstverlening rond OSM-data
>     helpt op verschillende fronten:
>     * Exposure voor de OSM-dataset
>     * Imago
>     En uiteindelijk komt er natuurlijk steeds meer feedback op de data
>     naarmate dit soort ontwikkelingen leidt tot meer eindgebruikers. Grote
>     uitdaging is hoe we die feedback beter kunnen kanaliseren (we kunnen
> [...]
In het pre-AND tijdperk kon ik anders vaak correct zien of ik nu op de
linker- of rechter rijbaan van een (snel-)weg reed. Nauwkeurig de
wegpositie aangeven kan dus wel.

Over het geld: Ik kan wel 50 eurocent per Garmin kaart download gaan
rekenen (bijvoorbeeld: 0.25 voor OSM, 0.25 voor mij) maar zou er dan nog
wel iemand zijn die dat wil (Nog afgezien of ik dat wil...)? Bovendien
is er een grote kans dat er dan binnen no-time een alternatieve download
site komt.

Idem voor bijvoorbeeld een online routeplanner, die zijn er nu ook al en
daar hoef je niet voor te betalen.