[OSM-talk-nl] Vanmorgen in "De Pers": TomTom: nu is het echt oorlog

Danny Maas dmace99 at gmail.com
Thu Nov 1 13:10:44 UTC 2007

Hallo!

Aangezien de database vrij beschikbaar is, lijkt het me niet logisch om te
> moeten betalen voor een kaartje. Dan zet ik wel een server op waar ik zelf
> van kan downloaden. Misschien kunnen we eens gaan kijken bij andere gratis
> producten die toch ook geld opbrengen? Kijk eens naar de wiki's? Wordpress?
> Hoe krijgen zij geld binnen?

Je betaald ook niet voor de data, maar voor de conversie daarvan.
Jij bent een techneut (doe-het-zelver-in-de-it), maar de rest van de wereld
wil graag hapklare brokken zonder veel poespas.
En daar willen ze best voor betalen. Servers kosten geld, en bandbreedte
ook, dus dat mag best betaald worden.
Iedere krant heeft ook alleen maar oud nieuws van de dag(en) ervoor. Ook die
zijn niet gratis, of je moet heeeeel veeeeel reclame voor lief nemen.

Wiki's krijgen geld binnen door reclame, of door donaties. In het geval van
Wikipedia: Door bedelen om donaties.
Wordpress? Reclame. Heeft een grote community, die hun spullen neerzetten op
de "hoofdsite" waar men weer reclame vindt.

Groeten,

          Danny